I Järns fall var jag också inne på att striderna behövde gå snabbare. Det gick lite för långsamt att nöta ner gard och hälsa, och en strid kunde bli väldigt lång. Det tror jag man har balanserat upp lite i KH. Det jag möjligen tycker man kunde ändra är att om man bär hjälm så exploderar även rustningsslagen. Tycker i stället att om man inte bär hjälm, måste man räkna bort alla 6:or.
Jag märkte av något liknande i mitt hack, särskilt som jag inte ville gå HT/KH-vägen och göra rustningar orealistiskt dåliga. I likhet med Järn hade jag tidigare också bara "exploderande skada" som en särskild effekt man kunde aktivera vid tillräckligt bra slag (jag kör med Special Effects á la Mythras, vilket också är ett klart användbart verktyg för att jazza upp strider i BRP-system). Men det blev lätt segt, och i den senaste tweak jag gjorde så körde jag på att all skada blir exploderande, och ersatte i stället den effekten med "Ren träff" - om man aktiverar den får försvararen bara ta högst halva skadan på Gard och resten slår mot Hälsa.
En möjlig, om än brutal, tweak för att göra strider mer farliga och oförutsägbara i Järn/HT/KH skulle alltså kunna vara något i den här stilen:
- Om ditt försvarsslag lyckas får du använda din Gard som vanligt.
- Om försvarsslaget misslyckas får du ta högst halva skadan på Gard, resten går in på Hälsa.