Om du med trasigt menar "jag gillar det inte", så sure.
Men trasigt brukar innebära "fungerar inte" och då har du fel.
Jag klickade "Like" för jag gillar att det finns olika perspektiv!
När jag spelar rollspel och det är strid brukar det vara på allvar. Spelarna vill verkligen att deras rollpersoner ska överleva, och vinna striden. De tänker inte: fast det är ju rätt coolt att bli slagen medvetslös, bli tagen till fånga, torterad, plundrad på alla mina ägodelar, och kanske räddad av resten av gruppen om några veckor.. eller inte.
Det som då är BRA (fungerar), är om spelsystemet är förutsägbart, balancerat och rättvist, så att det dels går att göra en rimlig riskbedömning och att man också förstår att om man "förlorar" en strid så är det inte för att SL jävlas.
Det som också är BRA (fungerar) är att om det som sker har någon slags rimlighet. Du kan inte slåss med det bredsvärdet (eller, du har baschans=3) för du råkar har FV=18 i slagsvärd, och det är något HELT annat. Lika olika som att du inte kan simma bara för att du kan historia.
Det som är DÅLIGT (fungerar inte) är om man behöver diskutera/argumentera mellan SL och Spelarna (ni som spelat Talisman vet nog vad det innebär), och liksom förhandla sig till ett önskat resultat. Spelare 1 slår på motståndstabellen för att hålla fast/vräka ner fienden, och Spelare 2 sticker dolken som gör 1T4+1 i ljumsken på fienden som har ABS överallt, och han blöder ihjäl på 4 ronder (helt realistiskt). Det är kanske lite roligt när Spelarna gör det, men om SL plötsligt hittar på att en grupp svartnissar gör det mot spelarna, då kommer det bli skitdålig stämning.
Strid är det som oftast avgör liv eller död i rollspel. Ett system fungerar om rimligt tävlingsinriktade spelare kan förstå och acceptera vad som händer. Annars fungerar det inte. Och Drakar och Demoner fungerar inte (då har jag ingen uppfattning efter -91).
I D&D är situationen med stolen inga problem. Stolen är ett vapen, det kanske är -2 att träffa och gör 1d3 i skada. Punkt. Combat as war, not as sport. Syftet ÄR inte att simulera den typen av detaljer. Däremot kan SL såklart beskriva det så (han hamnar på rumpan när han får stolen i ansiktet). Men det har ingen betydelse för utgången av striden.