Ja? Men det är väl inte sådana spel vi diskuterar?
Tvärt om, det där är ett jättebra exempel!
Ponera att ni spelar exakt ett sånt spel, där rollpersoner enligt reglerna inte kan dö utan spelarens medgivande. Ni har redan spelat ett antal sessioner med just de reglerna.
Sen en kväll när ni spelar får en SLP in en rejäl träff på din rollperson och spelledaren deklarerar att eftersom det var en så brutal träff så är det 90% chans att rollpersonen dör på en gång oavsett vad du som spelare har att säga om saken.
När du påpekar att det är ju inte så det funkar i det här spelet (i tron att SL kanske blandat ihop reglerna med något av de andra spel ni spelar) så berättar SL glatt att denna hittat alternativa regler för strid där rollpersonerna kan dö utan spelarnas medgivande, med högra risk ju större skada man tar. Coolt va?
Nåväl... du accepterar situationen för stunden, och bränner ett av dina metapoäng du har för att undvika döden trots allt (För självfallet slog du fram att rollpersonen hade dött en brutal död). Sen efter spelmötet (efter att ytterligare en spelare varit tvungna att bränna metapoäng för att rädda sin rollperson undan döden, något som inte skulle behövts med de gamla reglerna) när du och de andra spelarna försöker ta upp ämnet till diskussion och att ni kanske inte riktigt är helt okej med de här nya reglerna säger SL att om ni inte vill använda de nya reglerna får nån av er spelleda istället!
[andas]
Det här är
nästan exakt vad som hände i går, och föranledde det första inlägget. Det var inte riktigt ett spel där "rollpersonerna inte kunde dö från början", det var mer i stil med att det som inträffade skulle haft 1% risk att inträffa med de gamla reglerna, istället för 90%. För min del är det nära nog.
Sen finns det ju en del saker man kan anmärka på i det inträffande. Det var inte bara förändringen av regeln som var ett problem, det var också SL inte informerade om den förändringen förrän det var dags att slå för om karaktären skulle dö eller inte. Lite mer förvarning innan vi ens gått in i strid hade ju varit trevligt. Oviljan att diskutera det skulle också kunna ses som ett problem.
Men det är också viktigt att veta att vi tog en ny diskussion om det hela idag, efter att alla fått sova och nyktra till (vi drack en del öl i går medan vi spelade. Och vin.), och även om SL vidhåller att de gärna vill att det ska vara lite mer dödligt än det var i de gamla reglerna så gick de med på att de kanske gick lite till överdrift, och vi har diskuterat lite olika kompromisser som skulle kunna funka och göra alla ganska nöjda.
Dock var inte meningen att diskutera specifikt gårdagens incident, även om det var den frustrationen som drev på skrivandet av inlägget. Utan det var snarare att det inträffade påminde mig om alla gånger jag sett spelledare gnälla över olika regelsystem om hur svårt det är för rollpersonerna att dö och föreslår husregler för att bara göra all strid betydligt dödligare. Och det hela fick mig att grunna på varför dessa spelledare tycker att det är viktigt att det inte bara finns en "risk att dö", utan att den risken dessutom måste vara rejält påtaglig. (jag är också nyfiken på om spelledarna som tycker på att diskuterat saken med sina spelare för att se om de håller med eller inte. Jag är övertygad om att en del av dem gjort det, och att spelarna också vill att det ska vara dödligare. Men det har också stundom varit tydligt att så inte varit fallet).
Om du inte är en spelledare som tycker det ska vara en rejält stor risk för rollpersonerna att dö i strid (inte bara i specifika fall utan bara rent allmänt, även mär rollpersonen har fullplåtrustning och fienden är beväpnad med en blyertspenna) så är den här frågan troligtvis inte riktad till dig =)
(Och det är inte riktat specifikt mot Bifur, utan mot alla som läser detta. Det är väl typ bara God45 hittills som är typ exakt den typen av SL frågan riktar sig till XD).
Och självfallet är allt det här anekdotiskt. Jag förstår ärligt talat inte hur någon kan tro att det skulle kunna vara något annat. Och jag ser inte riktigt heller hur det skulle vara en halmdocka. Jag påstår inte att alla SL:ar är på det här viset.