Större delen av svenska järnvägsnätet ligger i närheten av väg, så det går att evakuera till buss, etc. Det finns delar framför allt av Malmbanan (till Kiruna, Narvik) som ligger långt från vägar. Det finns (fanns?) till och med stationer (hållplatser) som bara har tåg-förbildelse, och inte vägförbindelse.
Problemen med att släppa ut människor ur tåget är såklart säkerhetsmässiga. Dels kan det finnas nedfallna luftledningar. Dels kan det komma andra tåg (om det är dubbelspår, som mellan Stockholm och Västerås). Spårområde är förbjudet att beträda för allmänhet.
När det gäller nattågen till Kiruna/Narvik så går de ibland med dubbla lok, när det är som kallast, av säkerhetsskäl. Men jag tror inte man ha ett diesellok som backup, utan det är nog två ellok.
De flesta järnvägssträckor har ATC vilket gör att tågets position är känd på någon kilometer när. Vissa sträckor (Bottniabanan) har mer moderna GSM-R-baserade system, då vet man exakt var tåget är. Det här är för att undvika kollision. Jag vet inte, men jag känner mig ganska övertygad om att en vanlig radio är standardutrustning.