Sedan finns det en annan aspekt, som nog inte är så modern, men som kan användas till god effekt om man gör det medvetet. Jag minns de exploderande skadetärningarna i min barndoms Eon. När man hade lyckats med ett anfall slog man Ob3T6 och … Två sexor! Byter ut dem mot fyra nya tärningar och … en sexa till! Det här är ju något som är helt horribelt i "modern speldesign". Det tar en evighet att ta sig igenom slaget, fiktionen står stilla medan vi, som
@krank brukar säga, "tar en paus och rullar plastbitar en stund". Men vet ni vad? Fan va spännande det var! Det faktum att spelet pausades, att vi såg skadan byggas upp långsamt med flera slag, den eskaleringen, den spänningen var givande. Att allt inte löstes med ett slag.
Men för att den effekten ska funka så måste den reserveras för speciella tillfällen. I Eons skadeslag var det väl ordnat eftersom när slog man sexor, och därmed drog ut på slaget, så betydde det generellt att man hade ett spektakulärt skadeslag på gång. De mer prosaiska skadeslagen var bara ett slag och så räknade man ihop skadan. Det är lite samma tänk med system som Solar System där man kan utöka en konflikt när man känner att det är värt det.
Så jag tror att det finns en poäng med att dra ut på något genom att slå flera slag för det, men det får inte vara något man gör ofta; det bör reserveras till speciella tillfällen, när alla förhoppningsvis har investerat mycket i resultatet. Då tror jag att det kan komma till sin rätt. Reseslag känns spontant inte som ett sådant tillfälle.
EDIT: Solar gör det väl på ett snyggt sätt, också. En utökad konflikt tar man till, om jag inte minns fel, när spelaren missar sitt slag men inte vill acceptera utfallet. När man drar igång en utökad konflikt ökar man dock risken för rollpersonen. Så genast ser man till att den här utdragna konflikten bara tas till när:
- Spelaren inte vill misslyckas
- Spelaren riskerar en kännbar förlust
Med stor sannolikhet är man därmed engagerad, och den utdragna naturen tjänar till att höja spänningen snarare än att bara sega ned spelet.