Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Ganska ofta talas det om hur man gör regler och instruktioner som gör det lättare för nybörjare att ta till sig rollspel. Mer sällan talas det om vilka emotionella behov rollspelet fyller. Jag tänkte på dessa när jag läste tråden om nybörjarlådor. Där presenterades till exempel vissa spel som fokuserade på att ge en introduktion till hur man spelar ett scenario, med färdiggjorda rollpersoner och en tydlig ram. Det jag tänker mig att man förlorar i detta fall är fantasin kring att skapa en karaktär, något jag upplever som en central grej för många – särskilt yngre personer. Överlag upplever jag att rollspelsmakare, när de pratar speldesign, märkligt sällan talar just om behovet av att fantisera som aktivitet. Jag tror att en viktig del att erbjuda om man vill ha lätt att attrahera nybörjare är just möjligheten att skapa unika, utmärkande rollpersoner som man kan fantisera om (ibland kan scenariot bara vara ett nödvändigt ont för att man ska få vara sin rollperson). D&D 5e fyller här ett viktigt behov, med stor möjlighet att skapa rollpersoner som inom spelvärldens ramar är visuellt distinkta, tematiskt tydliga och med ganska få grepp (kombinationen ras/klass/bakgrund) får en unik twist. Kolla hur många ungdomar som spenderar tid med att hitta på egna karaktärer, rita bilder av dem och skriva biografiska detaljer om dem – även då de inte spelar rollspel eller skriver fiktion om dem. En av de främsta saker rollspel kan göra är att ge ett utlopp för denna kreativa impuls.
Det här gör också att vissa spel blir illa lämpade för att locka nybörjare på detta vis. Många mer dödliga OSR-spel, där man aktivt uppmanas att inte fästa sig vid sin rollperson, passar inte metoden så väl, ej heller spel som Pendragon där rollpersonernas individualitet blir mindre tydlig (alla är 21-åriga nyblivna riddare från Salisbury). Att spela "vanliga jävla människor" är nog också något som inte utövar någon större lockelse på folk som dras in denna väg.
Finns det fler emotionella behov som det kan vara vettigt att tänka på att ett nybörjarspel ska kunna uppfylla?
Det här gör också att vissa spel blir illa lämpade för att locka nybörjare på detta vis. Många mer dödliga OSR-spel, där man aktivt uppmanas att inte fästa sig vid sin rollperson, passar inte metoden så väl, ej heller spel som Pendragon där rollpersonernas individualitet blir mindre tydlig (alla är 21-åriga nyblivna riddare från Salisbury). Att spela "vanliga jävla människor" är nog också något som inte utövar någon större lockelse på folk som dras in denna väg.
Finns det fler emotionella behov som det kan vara vettigt att tänka på att ett nybörjarspel ska kunna uppfylla?