Jag och en vän diskuterade en sak som jag tänkte ta upp.
Måste alla alltid få allt de vill?
Ofta ser man här och på andra forum folk som alltid hänger ut folk och nedvärderar spelledare som inte ger alla spelare exakt det spelarna vill ha berättelsemässigt. Men måste det vara så? Är det hela världen att man inte får allt man pekar på (både fysiskt och ingame). Är spelledare (eller motsvarande roll) bara en automat som man matar in sin maktfantasi och sedan får den serverad på silverfat?
Jag har själv en ung dotter, jag tänker att om jag skulle ge henne allt hon som treåring vill ha, då skulle hon riskera att växa upp till en väldigt jobbig människa. Är det likadant med spelare? Att de blir bortskämda och utåtagerande mot andra om de är vana att alltid få som de vill?
Jag spelade mycket med IcarusDream innan jag flyttade på stan och då hade han ibland kampanjer som hade mycket plot twists som gjorde att man alltid fick vara på tårna och ibland även äventyr där man misslyckades med målet. Det var en frisk fläkt ibland för att få spelet att kännas realistiskt och levande snarare än att man fick det man gnällde om.
Nu menar jag ju så klart inte att man ska neka spelare grundläggande mänsklighet, som att prata sina absurda sexuella fantasier eller kroppsfunktioner med barn eller kräsna människor, eller sådant, utan nu menar jag i spel gällande berättelser och spelledande.
Måste alla alltid få allt de vill?
Ofta ser man här och på andra forum folk som alltid hänger ut folk och nedvärderar spelledare som inte ger alla spelare exakt det spelarna vill ha berättelsemässigt. Men måste det vara så? Är det hela världen att man inte får allt man pekar på (både fysiskt och ingame). Är spelledare (eller motsvarande roll) bara en automat som man matar in sin maktfantasi och sedan får den serverad på silverfat?
Jag har själv en ung dotter, jag tänker att om jag skulle ge henne allt hon som treåring vill ha, då skulle hon riskera att växa upp till en väldigt jobbig människa. Är det likadant med spelare? Att de blir bortskämda och utåtagerande mot andra om de är vana att alltid få som de vill?
Jag spelade mycket med IcarusDream innan jag flyttade på stan och då hade han ibland kampanjer som hade mycket plot twists som gjorde att man alltid fick vara på tårna och ibland även äventyr där man misslyckades med målet. Det var en frisk fläkt ibland för att få spelet att kännas realistiskt och levande snarare än att man fick det man gnällde om.
Nu menar jag ju så klart inte att man ska neka spelare grundläggande mänsklighet, som att prata sina absurda sexuella fantasier eller kroppsfunktioner med barn eller kräsna människor, eller sådant, utan nu menar jag i spel gällande berättelser och spelledande.