Jag är ju tämligen ny i konventssammanhang och kan med hjälp från ett "visst danskt arkiv" lätt plocka fram vad jag spelat under dessa.
"Fem fördömda hen" (GothCon 2016) - Helt ok spelledare som verkar ha haft bra koll på reglerna (O:FR). Minns iaf inte att det blev några tvärstopp, men däremot fick SL påpekanden när han vid några tillfällen beskrev antal motståndare lite diffust (typ "det är tre-fyra soldater som vaktar" varpå han direkt fick tillbaka frågan "är det tre eller fyra?" eftersom det ändå är en väsentlig skillnad.
"Jordbruksanläggning Norrviken Nandeep 23" (GothCon 2016) - Vi inledde med att skapa rollpersoner, vilket jag kan tycka är lite synd att spendera tid på när det redan kan vara lite tight på ett spelpass. Då hade jag hellre sett anpassade karaktärer för nu skar det sig också lite mellan rollpersonerna och hur äventyret var utformat. Däremot var det bra av SL att ha plockat med stämningsmusiken till spelet. Reglerna (Mutant Maskinarium) var enkla att följa med i och många vid spelbordet kunde dem sedan tidigare men upplevde även att SL hade koll.
"Klockan klämtar för Kastor" (GothCon 2016) - Spelledaren var säkert helt ok, men utifrån att vi missat ledtråden att Kastors klocka skulle ringas i (såhär i efterhand kanske självklart utifrån titeln) så slutade scenariot med en TPK i slutstriden långt bortom staden. Här kanske man hade önskat att SL hade hjälpt oss lite på traven om nu äventyret inte var tydligt nog med sina ledtrådar, samt att det egentligen inte blir riktigt bra att ett scenario kräver att man ska ha gjort något på en plats för att man skall kunna klara av hindret på nästa.
"Maskinerna är våra vänner" (GothCon 2017) - Jag tror vi blev spelledda av Rickard Antroia och minns att han var svinbra. Improviserade, Kunde reglerna (Tales from the Loop), skissade upp för hand där det inte fanns karta. Det enda lite trista var att tiden höll på att rinna ut så slutstriden blev något konstlad med några övergripande tärningsslag.
"Arkus fånge" (GothCon 2017) - Här har jag mitt lågvattenmärke på konventsspelpass. Spelledaren började med att be oss dela med sig av vår lunchpizza. Han hade eventuellt hyffsad koll på reglerna (Coriolis), men de tillhörande rollpersonerna saknade viktiga färdigheter som spelledaren inte tyckte vi skulle få. Det värsta var väl på något sätt ändå inställningen att SL gång på gång sköt ner våra förslag. "Nej, det går inte/kan du inte" gjorde att jag till sist tröttnade helt och lämnade spelpasset. Det här var verkligen skolboksexemplet på att spela mot (och inte med) spelgruppen. Viktigt att tillägga att det säkert inte var något spel på själva scenariot.
"Sjätte Inseglet" (GothCon 2017) - Första Indierumsupplevelsen och Kim Nolemo som vi spelade med var bra på att förklara (vilket kanske inte var så konstigt då han är en av spelets skribenter). Nu går väl iofs spelet som samberättande och SL-löst så det här kanske inte räknas
"Ditt nödanrop kopplas strax" (GothCon 2018) - Minns varken något bra eller dåligt från det här spelpasset. SL kunde reglerna (Mutant Elysium), men det kunde även övriga i gruppen. SL lyckades få till ett bra klimax då de flesta RP lyckades fly när anläggningen stormades av zonvildar.
"Vid sjöns rand" (GothCon 2018) - Vi fick
@kwarnberg som SL vilket var grymt då han skrivit scenariot. Även om vi inte lyckades klura ut äventyret så tycker jag SL gjorde en mycket bra och bitvis otäck framställan. Reglerna var på den tiden i utvecklingsstadiet, men kom inte alltför mycket i vägen.
"Leongrad" (GothCon 2018) - Vi fick rutinerade Eva Örndahl som SL och hade verkligen ingenting att klaga på. Systemet (Oktoberlandet) var enkelt och elegant och jag upplevde att Eva hade spelat det en hel del tidigare.
I köttet buret (GothCon 2018) - Vi fick
@Bifur som SL och jag tycker han var väl påläst på reglerna + förmedlade äventyret bra. Det var också vissa replikskiften mellan
@Bifur och
@Nässe som var skitkul. Minns även att slutstriden visualiserades med medhavda tennfigurer vilket förhöjda stämningen.
Natt i Berlin (GothCon 2018) - Eftersom det var konventets sista dag och många var på hemväg så sa SL att han behövde avsluta innan avsatt tid. Trots det så blev det här riktigt bra. SL kunde reglerna och gjorde en bra framställan. SL hade också en bra lyhördhet och tillät ett räddningsslag för den RP som höll på att stryka med i slutscenen och där det märktes att han gärna ville överleva. Snyggt!
Mörkret Kallar (GothCon 2019) - Utifrån bra erfarenhet 2018 så bad vi om att få
@Bifur igen och även denna gång blev det ett riktigt bra pass. Det gjorde nog inte saken sämre att det var
@Bifur som skrivit scenariot.
Utpost (GothCon 2022) - Har ju precis skrivit om det i en annan tråd, men
@Genesis var påläst (det var ju hans spel) och förmedlade reglerna tydligt och skapade bra inlevelse. Props som namnkort och relationsmätare (som jag förmodar var obligatorisk) förhöjde också.
Silverklipporna (GothCon 2022) - Även detta har jag redan skrivit om, men måste framhålla än en gång att
@Magnus Seter gjorde det riktigt bra. Visualiserade, pekade, improviserade med ljud och gester och lyssnade in. Toppenbra!