Förväntningar på rollspel på konvent

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Just nu diskuteras det i en annan tråd hur man ska få fler spelledare till spelkonvent.

Själv deltar jag sällan i de officiella arrangemangen på spelkonvent. När jag gjort det tidigare har det ofta varit okej, men det är lite för vanligt med en spelledare som läste scenariot fem minuter innan spelpasset börjar, och därmed har missförstått något viktigt, och dessutom inte kan reglerna till spelet.

Naturligtvis kan man ha kul ändå.

Men det jag undrar är vad folk förväntar sig när de bokar upp sig på ett officiellt arrangemang på ett rollspelskonvent? Vill man testa ett nytt spel och blir besviken om man inte får uppleva reglerna till det? Eller är det en del av charmen att spelupplevelsen kan bli lite hur som helst?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,531
Vi brukar ha två ingångar. Dels testa något nytt, och dels säkra kort.

Det där testa något nytt kan vara precis vad som helst. I år blev det Good Society, som jag hört folk rekommendera på forumet (främst @Ulfgeir tror jag) och vi brukar gilla scenarion som fokuserar på det sociala. Vi är på inget sätt intresserade av Jane Austen, eller har ens sett en regelbok mer än på foto. Men det är kul att testa. Här lusläser vi de knapphändiga scenariobeskrivningarna, och det kan lika gärna bli att scenariot låter fräckt som att det är ett system vi hört gott om utan koppling till scenariot.

För de säkra korten räcker det med att det står spelets namn för att vi ska boka. Western (och tidigare Noir och O:FR) är alltid kul på konvent, oavsett vad scenariot heter eller handlar om. Men då är det spel vi spelat förr, oftast till och med kampanjat i, och vet att vi gillar. Några gånger har vi haft bättre koll på dem än spelledaren.

Båda är skoj. Men jag funderar på om de där små blurbarna som reklam för scenariot inte är en rest av ett gammalt tänk, där det var tre-fyra meningar som fick plats i ett utskick med post. Kan man inte göra om det är idag? Varför är gränsen så liten, och varför fokuserar folk i vanliga fall på en nanonovell, snarare än en förklaring av vad scenariot går ut på (skräck, humor, klassiskt äventyr, drama, etc)? Det finns en del grejer som man bara gör för att det alltid varit så på konvent, och det där tror jag är något man ska se över.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,827
Location
Eskilstuna
Jag är nog fel person att svara på frågan. Jag har spelat en hel del drop-in, men har aldrig känt mig manad att boka något.

Men det jag skulle förvänta mig för att boka ett pass hade varit en helt annan spelupplevelse än vad jag hade kunnat få hemma i min spelgrupp. Helt andra medspelare, eller en spelledare som är expert inom en helt annorlunda spelstil, eller något liknande.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Det är viktigare för mig att spelledaren har läst scenariot än att hen kan alla regler.
Det är ändå så begränsat med tid att man ofta inte har tid med att gräva ner sig i regler för mycket, och har jag bokat in ett pass så är det för att scenariot och/eller settingen lockar mig.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Men det jag undrar är vad folk förväntar sig när de bokar upp sig på ett officiellt arrangemang på ett rollspelskonvent? Vill man testa ett nytt spel och blir besviken om man inte får uppleva reglerna till det? Eller är det en del av charmen att spelupplevelsen kan bli lite hur som helst?
Jag brukar framför allt bry mig om att scenariet i sig verkar intressant (inte alltför mycket strid, inte fokus på "egna agendor" eller infighting i gruppen, gärna ett mysterium), och/eller att spelets spelvärld är en som jag går igång på (inte fantasy t.ex). Jag vill framför allt ha en schysst upplevelse – i undantagsfall handlar det om att "testa ett nytt spel", snarare vill jag ha valuta för den tid jag offrar från mitt begränsade förråd.

Jag bryr mig inte det minsta om reglerna; faktum är att jag absolut föredrar när SL skiter i dem oavsett vilket system just det spelet i vanliga fall använder.

Sedan har jag vissa, öh, "säkra kort", eller självklara val. Vissa spelledare/arrangörer, eller mina egna spel. Jag vill alltid spela med @Robert Jonsson när han arrangerar till exempel, och i år arrangerades ju ett Kutulu-scenario jag inte varit det minsta inblandad i och som jag såklart var nyfiken på.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,458
Location
Göteborg, Lindome
Jag har ju nästan aldrig spelat något själv på konvent. 99% av mina konventsbesök har varit som arrangör eller spelsäljare. (Undantaget ett kort tag när barnen var riktigt små och jag bara tittade in på GothCon och sa hej.)

Den sista procenten är när jag har hängt på och fyllt ut ett lag hos några vänner. Där har jag aldrig haft några förväntningar själv, utöver att få spela med vännerna.

Så jag hade väl inget att tillföra egentligen... :unsure:
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
Jag är ju tämligen ny i konventssammanhang och kan med hjälp från ett "visst danskt arkiv" lätt plocka fram vad jag spelat under dessa.

"Fem fördömda hen" (GothCon 2016) - Helt ok spelledare som verkar ha haft bra koll på reglerna (O:FR). Minns iaf inte att det blev några tvärstopp, men däremot fick SL påpekanden när han vid några tillfällen beskrev antal motståndare lite diffust (typ "det är tre-fyra soldater som vaktar" varpå han direkt fick tillbaka frågan "är det tre eller fyra?" eftersom det ändå är en väsentlig skillnad.

"Jordbruksanläggning Norrviken Nandeep 23" (GothCon 2016) - Vi inledde med att skapa rollpersoner, vilket jag kan tycka är lite synd att spendera tid på när det redan kan vara lite tight på ett spelpass. Då hade jag hellre sett anpassade karaktärer för nu skar det sig också lite mellan rollpersonerna och hur äventyret var utformat. Däremot var det bra av SL att ha plockat med stämningsmusiken till spelet. Reglerna (Mutant Maskinarium) var enkla att följa med i och många vid spelbordet kunde dem sedan tidigare men upplevde även att SL hade koll.

"Klockan klämtar för Kastor" (GothCon 2016) - Spelledaren var säkert helt ok, men utifrån att vi missat ledtråden att Kastors klocka skulle ringas i (såhär i efterhand kanske självklart utifrån titeln) så slutade scenariot med en TPK i slutstriden långt bortom staden. Här kanske man hade önskat att SL hade hjälpt oss lite på traven om nu äventyret inte var tydligt nog med sina ledtrådar, samt att det egentligen inte blir riktigt bra att ett scenario kräver att man ska ha gjort något på en plats för att man skall kunna klara av hindret på nästa.

"Maskinerna är våra vänner" (GothCon 2017) - Jag tror vi blev spelledda av Rickard Antroia och minns att han var svinbra. Improviserade, Kunde reglerna (Tales from the Loop), skissade upp för hand där det inte fanns karta. Det enda lite trista var att tiden höll på att rinna ut så slutstriden blev något konstlad med några övergripande tärningsslag.

"Arkus fånge" (GothCon 2017) - Här har jag mitt lågvattenmärke på konventsspelpass. Spelledaren började med att be oss dela med sig av vår lunchpizza. Han hade eventuellt hyffsad koll på reglerna (Coriolis), men de tillhörande rollpersonerna saknade viktiga färdigheter som spelledaren inte tyckte vi skulle få. Det värsta var väl på något sätt ändå inställningen att SL gång på gång sköt ner våra förslag. "Nej, det går inte/kan du inte" gjorde att jag till sist tröttnade helt och lämnade spelpasset. Det här var verkligen skolboksexemplet på att spela mot (och inte med) spelgruppen. Viktigt att tillägga att det säkert inte var något spel på själva scenariot.

"Sjätte Inseglet" (GothCon 2017) - Första Indierumsupplevelsen och Kim Nolemo som vi spelade med var bra på att förklara (vilket kanske inte var så konstigt då han är en av spelets skribenter). Nu går väl iofs spelet som samberättande och SL-löst så det här kanske inte räknas :)

"Ditt nödanrop kopplas strax" (GothCon 2018) - Minns varken något bra eller dåligt från det här spelpasset. SL kunde reglerna (Mutant Elysium), men det kunde även övriga i gruppen. SL lyckades få till ett bra klimax då de flesta RP lyckades fly när anläggningen stormades av zonvildar.

"Vid sjöns rand" (GothCon 2018) - Vi fick @kwarnberg som SL vilket var grymt då han skrivit scenariot. Även om vi inte lyckades klura ut äventyret så tycker jag SL gjorde en mycket bra och bitvis otäck framställan. Reglerna var på den tiden i utvecklingsstadiet, men kom inte alltför mycket i vägen.

"Leongrad" (GothCon 2018) - Vi fick rutinerade Eva Örndahl som SL och hade verkligen ingenting att klaga på. Systemet (Oktoberlandet) var enkelt och elegant och jag upplevde att Eva hade spelat det en hel del tidigare.

I köttet buret (GothCon 2018) - Vi fick @Bifur som SL och jag tycker han var väl påläst på reglerna + förmedlade äventyret bra. Det var också vissa replikskiften mellan @Bifur och @Nässe som var skitkul. Minns även att slutstriden visualiserades med medhavda tennfigurer vilket förhöjda stämningen.

Natt i Berlin (GothCon 2018) - Eftersom det var konventets sista dag och många var på hemväg så sa SL att han behövde avsluta innan avsatt tid. Trots det så blev det här riktigt bra. SL kunde reglerna och gjorde en bra framställan. SL hade också en bra lyhördhet och tillät ett räddningsslag för den RP som höll på att stryka med i slutscenen och där det märktes att han gärna ville överleva. Snyggt!

Mörkret Kallar (GothCon 2019) - Utifrån bra erfarenhet 2018 så bad vi om att få @Bifur igen och även denna gång blev det ett riktigt bra pass. Det gjorde nog inte saken sämre att det var @Bifur som skrivit scenariot.

Utpost (GothCon 2022) - Har ju precis skrivit om det i en annan tråd, men @Genesis var påläst (det var ju hans spel) och förmedlade reglerna tydligt och skapade bra inlevelse. Props som namnkort och relationsmätare (som jag förmodar var obligatorisk) förhöjde också.

Silverklipporna (GothCon 2022) - Även detta har jag redan skrivit om, men måste framhålla än en gång att @Magnus Seter gjorde det riktigt bra. Visualiserade, pekade, improviserade med ljud och gester och lyssnade in. Toppenbra!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,666
  1. Att SL har läst på scenariot och kan anpassa det till gruppen
  2. Att SL håller tiden och hjälper gruppen att få ihop det hela (i relation till 1)
  3. Att SL har koll på det centrala i spelet. Det måste inte vara regler men kan vara det. Bra exempel är Good society på Gothcon senast - helt meningslöst om inte SL väglett oss igenom det, samma sak med mycket i indierummet. I andra fall kan det vara setting eller en viss mekanik. Sen har jag inget emot att friforma mycket men man bör veta vad som väljs bort. (Öppenhet är viktigt här. Jag skulle inte ha något emot en SL som inte kan reglerna så länge hen säger det rakt upp och ner och lämnar över det till gruppen.)
I övrigt är det som annars. Det är upp till gruppen själv att göra det kul.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,531
/.../Att SL håller tiden och hjälper gruppen att få ihop det hela (i relation till 1)/.../
Det här är nog min största frustration när det slår fel. Hellre sluta en och en halv timme för tidigt än att vi drar över och segar. Att kunna timeboxa är viktigt som spelledare, men extremt viktigt på just konvent. Jag har skrivit in uppskattad tid per scen i flera av mina konventsscenarion, bara för att SL ska ha ett hum om hur det är tänkt att prioriteras.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Silverklipporna (GothCon 2022) - Även detta har jag redan skrivit om, men måste framhålla än en gång att @Magnus Seter gjorde det riktigt bra. Visualiserade, pekade, improviserade med ljud och gester och lyssnade in. Toppenbra!
Tack! Det är mycket lättare att spelleda något jag skrivit själv, ska väl påpekas i sammanhanget. :)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,398
Att SL har koll på det centrala i spelet. Det måste inte vara regler men kan vara det. Bra exempel är Good society på Gothcon senast - helt meningslöst om inte SL väglett oss igenom det, samma sak med mycket i indierummet. I andra fall kan det vara setting eller en viss mekanik. Sen har jag inget emot att friforma mycket men man bör veta vad som väljs bort. (Öppenhet är viktigt här. Jag skulle inte ha något emot en SL som inte kan reglerna så länge hen säger det rakt upp och ner och lämnar över det till gruppen.)
Det här är verkligen en av de viktigaste sakerna. Småregler är helt OK att skippa (eller bara rent bullshitta) men det viktiga ska vara att få fram känslan i hur spelet känns att spela, även om reglerna kanske är lite nedskalade eller förenklade. Där är det också viktigt att få fram känslan i spelet. Spelar du Ur Varselklotet är nostalgisk ungdomsångest+mystik det som spelet handlar om och att fånga den känslan, eller i Call of Cthulhu är galenskapen livsviktig att få till. Speciellt när det gäller att testa ett nytt spel.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Det här är nog min största frustration när det slår fel. Hellre sluta en och en halv timme för tidigt än att vi drar över och segar. Att kunna timeboxa är viktigt som spelledare, men extremt viktigt på just konvent. Jag har skrivit in uppskattad tid per scen i flera av mina konventsscenarion, bara för att SL ska ha ett hum om hur det är tänkt att prioriteras.
Det borde fler skribenter göra.
Jag har läst flera konventscenarios där jag bara inte kan förstå hur de är tänkt att de skahinnas med på utsatt tid.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
Det här är nog min största frustration när det slår fel. Hellre sluta en och en halv timme för tidigt än att vi drar över och segar. Att kunna timeboxa är viktigt som spelledare, men extremt viktigt på just konvent. Jag har skrivit in uppskattad tid per scen i flera av mina konventsscenarion, bara för att SL ska ha ett hum om hur det är tänkt att prioriteras.
Tidsoptimism är nog väldigt vanligt. Vet själv när jag SL:ar min spelgrupp och har förberett en massa saker där vi sällan hinner längre än halvvägs. Rollspela tar mer tid än man tror :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
Tack! Det är mycket lättare att spelleda något jag skrivit själv, ska väl påpekas i sammanhanget. :)
En annan sak du gjorde väldigt bra var den inledande presentationsrundan innan vi började spela. Jag tror det är första gången jag stöter på det i ett rollspelssammanhang (medan de flesta möten inleds så i jobbsammanhang), men det är ju väldigt bra sätt att få ett hum om spelarnas erfarenhet av rollspel, specifikt regelsystem och övriga rollspelspreferenser samt att det framförallt är väldigt trevligt att alla får chans att hälsa och lära känna varandra.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Det är viktigare för mig att spelledaren har läst scenariot än att hen kan alla regler.
Redan här tror jag vi tappar spelledare, dock. Om du måste läsa en 30+-sidig lunta, som dessutom ofta inte är klar förrän kvällen innan konventet, och sedan dessutom förstå scenariots kanske inte alltid framträdande andemening... Där tappar vi spelledare. Att spelledaren lätt får kritik för att scenariot inte blev bra, medan skribenten får cred för om det är det. Som grov förenkling.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
Vad jag "förväntar" mig handlar mycket om vem som skrivit äventyret. Vet jag inte vem det är så förväntar jag min "nån slags friform" med vag anyting till regelsystemet, en spelledare som i alla fall har lite koll på äventyret och att min rollperson inte dör efter halva passet.

Det sista har hänt ett par gånger under årens lopp och jag är helt förbluffad över att man vill göra så. Jag har åkt till en annan stad för att umgås med mina vänner och spela rollspel. Och nu ska jag sitta och vänta på dem i två och en halv timme? NEJ.

Sen hoppas jag på: att SL håller inne så mycket den kan med sina rasistiska åsikter, att SL något så när kan läsa vår grupp och vår spelstil och i alla fall har hört talas om tvål och vatten. Man brukar kunna få välja två av tre på dessa.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
707
Location
Malmö
När jag sist åkte på konvent med en spelgrupp hade vi nog inte mer avancerade bedömningsförfaranden än att vi läste beskrivningen av aktuella scenarion och skrev upp oss på de som verkade kul, möjligen undantaget att vi nog undvek scenarion som utgick ifrån spel vi inte gillade. Det handlade mest om att spela för att spela, inget mer komplicerat än så. Förväntan var väl att scenariot stämde mot beskrivningen och att vi hade kul ihop.

Besvikelser uppstod nog främst pga att a) spelledaren inte kunde göra scenarot spännande (exempelvis spelledare som uteslutande läser innantill ur scenariot eller besvarar var fråga som går utanför scenariotexten med ”vet inte”), b) spelledaren hade inte koll på scenariot och vilseledde därför gruppen bort från sjäva scenariots fokus (ett förvånansvärt vanligt problem), c) några av de förskapade rollpersonerna är uppenbara ”extras” som upplevs redundanta för scenariot, eller d) vi hinner inte spela klart scenariot inom tidsramen.
 
Last edited:

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Redan här tror jag vi tappar spelledare, dock. Om du måste läsa en 30+-sidig lunta, som dessutom ofta inte är klar förrän kvällen innan konventet, och sedan dessutom förstå scenariots kanske inte alltid framträdande andemening... Där tappar vi spelledare. Att spelledaren lätt får kritik för att scenariot inte blev bra, medan skribenten får cred för om det är det. Som grov förenkling.
I min värld borde alla scenarion ha deadline minst en vecka i förväg så att alla spelledare har en chans att läsa på dem.
Sedan håller jag med om att det är dumt att hålla spelledaren till ansvar dör scenariot, men kan tycka det är ett annat problem.
 
Top