entomophobiac
Low Prep High Play
Tror det är en kombination av att läsa Aliens stridssystem och att fortfarande peta med sword & sorcery-projekt, men jag har en idé som jag skulle vilja ha lite feedback på.
Det är ett framförallt stridsfokuserat minimalistiskt regelsystem med någon sorts OSR-grund på samma sätt som Knave har det.
Regler
Du har STR, DEX, CON, INT, WIS, CHA. Som i D&D. Du börjar med 3d6 i vardera, där lägsta tärningen av de tre blir din modifier. Du har Hit Points, antagligen d6 stycken. Vapen gör d6 skada. Rustning ger dig högre AC.
Actions
I början av en strid får du DEX antal handlingar. Flest handlingar är den som agerar, som med initiativ. (Här gör det markant skillnad om DEX bara är en modifier mellan 1 och 6 eller om det slås med 3d6; vet inte vad jag tror blir bäst.)
Med handlingar kan du göra följande (vardera kostar en):
- Förflytta dig.
- Klippa till någon.
- Försvara dig.
- Mot-klippa till den som försöker klippa till dig.
- Ripost, om du först lyckas försvara dig.
- Ge dig själv Advantage kostar en extra. Kan göras på anfall, på försvar, och även på skadeslag när du träffar.
- Ge någon annan Disadvantage kostar en extra. Kan göras mot anfall, mot försvar, och även mot skadeslag när du blir träffad. (Konsekvent och bra!)
Finish
So far so good. Här kommer det intressanta: när första deltagaren får slut på Actions så är även striden slut och slutet beskrivs utifrån situationen som rådde. Tanken är att det skall kunna resultera i kaotisk flykt, att någon ligger kvar och blöder men banditpolarna drar, eller vad för andra snöpliga slut vi sett i olika serievarianter av Conan när fienden känner att det blir trist att fortsätta bråka.
Om striden är över för att någon bara hade tre handlingar (ett extremfall) så måste ju den ha satts i en väldigt desperat försvarssits. Innebär det att hen står upptryckt mot muren med en hand om halsen helt enkelt?
På pappret tycker jag det låter intressant, och det eliminerar både att behöva vänta på sin turn (teoretiskt sett) och att behöva sitta i två timmar och rulla ut en strid till dess sista kobolden strukit med.
Det är ett framförallt stridsfokuserat minimalistiskt regelsystem med någon sorts OSR-grund på samma sätt som Knave har det.
Regler
Du har STR, DEX, CON, INT, WIS, CHA. Som i D&D. Du börjar med 3d6 i vardera, där lägsta tärningen av de tre blir din modifier. Du har Hit Points, antagligen d6 stycken. Vapen gör d6 skada. Rustning ger dig högre AC.
Actions
I början av en strid får du DEX antal handlingar. Flest handlingar är den som agerar, som med initiativ. (Här gör det markant skillnad om DEX bara är en modifier mellan 1 och 6 eller om det slås med 3d6; vet inte vad jag tror blir bäst.)
Med handlingar kan du göra följande (vardera kostar en):
- Förflytta dig.
- Klippa till någon.
- Försvara dig.
- Mot-klippa till den som försöker klippa till dig.
- Ripost, om du först lyckas försvara dig.
- Ge dig själv Advantage kostar en extra. Kan göras på anfall, på försvar, och även på skadeslag när du träffar.
- Ge någon annan Disadvantage kostar en extra. Kan göras mot anfall, mot försvar, och även mot skadeslag när du blir träffad. (Konsekvent och bra!)
Finish
So far so good. Här kommer det intressanta: när första deltagaren får slut på Actions så är även striden slut och slutet beskrivs utifrån situationen som rådde. Tanken är att det skall kunna resultera i kaotisk flykt, att någon ligger kvar och blöder men banditpolarna drar, eller vad för andra snöpliga slut vi sett i olika serievarianter av Conan när fienden känner att det blir trist att fortsätta bråka.
Om striden är över för att någon bara hade tre handlingar (ett extremfall) så måste ju den ha satts i en väldigt desperat försvarssits. Innebär det att hen står upptryckt mot muren med en hand om halsen helt enkelt?
På pappret tycker jag det låter intressant, och det eliminerar både att behöva vänta på sin turn (teoretiskt sett) och att behöva sitta i två timmar och rulla ut en strid till dess sista kobolden strukit med.