Jag vet inte vad det är för person du pratar om nu. Jag sa bara att om man är oerfaren med regler (eller rollspel i allmänhet) så är det svårt att avgöra vilka avsteg från reglerna som kommer att vara en till gagn.
Jag tänker att när du skriver det så är du ju en person som kommer med en (hypotetisk) rekommendation…
Alltså. Jag tycker inte att det här nödvändigtvis är något nybörjaren själv behöver ha lång erfarenhet av. Jag tycker att jag generellt, med den erfarenhet jag har, så bör nybörjare inte ha alltför stor respekt för att spelskapare vet vad de håller på med, eller att reglerna så som de är skrivna faktiskt kommer att leda till Kul. Min erfarenhet, från det första spel jag någonsin spelade fram till nu, är att inget rollspelssystem jag kommit i kontakt med har varit
roligt. De har varit olika grad av tråkiga, och en del av dem har varit mindre i vägen än andra.
Så om
jag skulle ge ett råd till en nybörjare så vore det "don't sweat it. Testa att ändra på saker, se vad som händer. Plocka bort grejer, lägg till. Nej, man måste inte testa RAW först om RAW verkar dumt. Reglerna är inte det viktiga."
Jag tycker inte att man generellt kan säga att regler i rollspel är välkonstruerade för att "skapa kul", helt enkelt. Så jag tycker inte att det är rimligt att utgå från att följande av reglerna leder till maximal mängd skoj över tid.