entomophobiac
Low Prep High Play
Ett fenomen som jag personligen ogillar väldigt mycket och som nästan oundvikligen visar sig i rollspel med färdigheter av olika slag är den konstanta jakten på att få använda sina bästa siffror till allt alltid. Ibland genom att vinkla situationer till sin fördel.
Nu när vi spelar Blades in the Dark har jag kört stenhårt på att du gör vad du SÄGER att du gör, inte vad det står på formuläret att du kan. Så säger du att du "snackar med vakten" så kommer du få slå Sway eller liknande. Du kan inte vrida det baklänges till att bli ett slag för Tinker. Detta är skrivet som en regel i spelet, och har hittills fungerat väldigt bra. Men det kräver moderering. Varje gång en spelare börjar dryfta siffror öppet behövs en tillsägelse. Varje gång den välbekanta diskussionen om hur det visst är Tinker och inte Sway dyker upp så behöver den stoppas i sin linda. "Ahmen, jag liksom bygger en maskin som är jätteövertygande och övertalar vakten!" (Detta har inte hänt; det är ett medvetet fånigt exempel.)
Samma sak sker ju ofta i andra sammanhang. När vi spelade D&D så slutade nästan alla förhör och liknande med våld, och det jag insåg var att skälet helt enkelt var vad som fanns på rollformuläret. Det finns detaljerad information om att slåss, men egentligen bara två-tre varianter av sociala färdigheter. När du redan slagit för någon av dem så börjar du titta dig omkring på formuläret för att lista ut vad du kan göra härnäst - och listan med attacker kommer vara längre än listan med fredliga lösningar.
När Best speltestades var det flera gånger hela gruppen dog mot monstret när de träffade monstret tidigt, för gruppen glömde helt sonika bort att reträtt var ett alternativ. Lösningen där var att skriva upp en lista med handlingar på formuläret. En trubbig lösning, men faktum är att det fungerade. Att "fly" stod på formuläret var tillräckligt mycket påminnelse för många spelare.
Så det här leder till en frågeställning:
Behöver formulär och referensark och liknande göra ett bättre jobb med att ge spelare information om alternativa lösningar?
Hur kan dessa i så fall se ut, och vilka riktigt bra exempel finns?
Grundegenskaperna och deras respektive handlingar, i Best.
Nu när vi spelar Blades in the Dark har jag kört stenhårt på att du gör vad du SÄGER att du gör, inte vad det står på formuläret att du kan. Så säger du att du "snackar med vakten" så kommer du få slå Sway eller liknande. Du kan inte vrida det baklänges till att bli ett slag för Tinker. Detta är skrivet som en regel i spelet, och har hittills fungerat väldigt bra. Men det kräver moderering. Varje gång en spelare börjar dryfta siffror öppet behövs en tillsägelse. Varje gång den välbekanta diskussionen om hur det visst är Tinker och inte Sway dyker upp så behöver den stoppas i sin linda. "Ahmen, jag liksom bygger en maskin som är jätteövertygande och övertalar vakten!" (Detta har inte hänt; det är ett medvetet fånigt exempel.)
Samma sak sker ju ofta i andra sammanhang. När vi spelade D&D så slutade nästan alla förhör och liknande med våld, och det jag insåg var att skälet helt enkelt var vad som fanns på rollformuläret. Det finns detaljerad information om att slåss, men egentligen bara två-tre varianter av sociala färdigheter. När du redan slagit för någon av dem så börjar du titta dig omkring på formuläret för att lista ut vad du kan göra härnäst - och listan med attacker kommer vara längre än listan med fredliga lösningar.
När Best speltestades var det flera gånger hela gruppen dog mot monstret när de träffade monstret tidigt, för gruppen glömde helt sonika bort att reträtt var ett alternativ. Lösningen där var att skriva upp en lista med handlingar på formuläret. En trubbig lösning, men faktum är att det fungerade. Att "fly" stod på formuläret var tillräckligt mycket påminnelse för många spelare.
Så det här leder till en frågeställning:
Behöver formulär och referensark och liknande göra ett bättre jobb med att ge spelare information om alternativa lösningar?
Hur kan dessa i så fall se ut, och vilka riktigt bra exempel finns?
Grundegenskaperna och deras respektive handlingar, i Best.