anth
Vetefan
Alla spelare har preferenser för vad de tycker är kul eller inte kul i rollspel.Nä. Men jag orkar inte förklara exemplet i detalj. Brukar aldrig behövas. Text är som vanligt trubbig kommunikation.
Hur som helst är absolut genre ett verktyg för att kunna delge förväntningar. Men “skräck” kan ju vara allt från kannibalfilm till college slashers till Lovecraft.
- Vissa spelare vill spela där rollpersonerna utvecklas och där rollpersonerna inte dör. Vissa spelare tycker att det är jättetråkigt om kampanjen inte är farlig och man inte kan dö.
- Vissa spelare tycker om railroading, andra hatar det.
- Vissa spelare tycker att det är OK om spelledaren fudgear tärningsslag, andra hatar det.
- Vissa spelare tycker att det är jättekul med plot twists som vänder upp och ner på hela kampanjen, andra hatar det. Ytterligare en grupp tycker att plot twists är OK om de på något sätt har blivit förvarnade..
Jag har förstått att du tycker om världsomvälvande plot twists.
Och jag tycker om plot twists.
Frågan är: hur tar man reda på om övriga vid bordet tycker om det, utan att avslöja att det kommer en plot twist?
Ett alternativ är att kolla med spelarna innan man ens börjar rollspela, så man vet vad de tycker. D.v.s. lära känna sina spelare.
Ett annat alternativ är att under session zero ge någon ledtråd att att detta inte är en vanlig kampanj.
Ett enkelt sätt är t.ex. att säga att det är skräck när det inte borde vara det.
Problemet är givetvis att lite av överraskningsmomentet försvinner, eftersom spelarna vet att något ovanligt kommer att hända - men det är ju vad spelarna VILL för att inte bli besvikna. Spelledaren får helt enkelt finnas sig i det för att spelarna ska bli nöjda.
Om vi tar Alien-filmen och översätter den till rollspelstermer skulle jag säga:
Man har med ett monster som har en insta-kill effekt, lite som att poison i OSR är save or die.
Twisten är att spelarna inte vet om att deras rollpersoner "dött", förrän efter någon dag när deras mage exploderar.
Jag skulle säga att detta skulle vara vad en skitstövel-SL skulle göra, eftersom det tar bort spelarnas agens.
Men vet spelarna att detta är ett skräckäventyr där det finns insta-kill effekter och är OK med det så kommer de inte att klaga.
Jag förstår vad du menar när du säger att "skräck" inte har med plot-twisten i Alien.
Men jag hoppas att du förstår vad jag menar när det hade räckt för mig om du sagt "skräck" i session zero, även om plot-twisten inte har med skräck att göra - för jag vet att det inte är ett vanligt action-äventyr.