Gör du twist inom fiktionen är jag mycket mer ok än om du plötsligt byter spelstil.
Det här känns ju ändå som det mest relevanta, och jag anar ändå från trådens tema att det är mer okej än andra former av twists.
Detta är varför man har C.A.T.S vid session zero
Mitt problem med väldigt involverade ingångar (som C.A.T.S) är att det lätt kan ses som en sorts kontrakt. Om vi
inte får något av det som vi kände utlovades blir vi besvikna. Särskilt när spelupplevelser är så subjektiva som de är. Lite som när någons långa involverade bakgrund inte figurerar, för att det inte finns något bra sätt att stoppa in den i den färdigskrivna kampanjen.
När vi spelade en one-shot för något år sedan berättade jag exempelvis att vi skulle spela rollspelet
Splatter. Alla i gruppen utom en person engagerade sig i situationen, spelade sina rollpersoner, och hade mest kul med hela grejen. Men en av spelarna blev rätt irriterad efter ett tag, eftersom hen var helt ointresserad av den interaktionen och ville veta vad som "skulle hända". Stor del av det bottnade i namnet på spelet, för hen förväntade sig att det var våld på gång. Resten var bara tråkig startsträcka för den spelaren. Hen ville ha underhållning - inte behöva anstränga sig.
Efteråt var det flera som sa att det hade varit bättre att
inte säga vad spelet hette, så hade de blivit mycket mer överraskade sen. Men alla utom den här spelaren hade åtminstone roligt.
Det är kanske lite vid sidan av trådens ämne, men jag tycker det är rätt intressant just vilka förväntningar man kan fucka med utan att det bara skapar frustration och dålig stämning.
Det här tycker jag 100% är inom ramarna för trådens ämne! Om vi sätter lines/veils eller inför någon form av hårda restriktioner för gruppens gemensamma komfort så är det ju saker som
inte skall fuckas med, exempelvis. Men där finns ju också konkreta verktyg.
Vilka andra verktyg skulle vi kunna använda för att kommunicera gränser, utan att behöva lägga alla korten på bordet? Det är vad jag är som mest nyfiken på. För jag vill verkligen inte lägga alla korten på bordet.
På samma sätt som någon kan känna sig lurad så kan ju spelare som spelar saker de inte är vana vid också ha förbaskat
kul. Överraskning är ju knappast något universellt dåligt.