Rickard
Urverk speldesign
Helt klart ... men det motsäger inte min princip.Det kan ju också vara så att man inte är så intresserad av att utmana spelarna, och ber om ett slag för Library Use för att det är svårt för rollpersonen.
Helt klart ... men det motsäger inte min princip.Det kan ju också vara så att man inte är så intresserad av att utmana spelarna, och ber om ett slag för Library Use för att det är svårt för rollpersonen.
Ja, exakt. Principerna jag har är ju inga sanningar, utan finns där för att antingen hjälpa eller utmana tankegångarna.Och det är ju (i mina ögon) först när man aktivt skiljer på spelarutmaningar och rollpersonsutmaningar man kan börja mer aktivt fundera på vilka delar av ens spel som utmanar spelaren resp. rollpersonen – mer exakt var i spelet spelarutmaningen ska ligga.
Jag håller med, men tycker principen blir mer begriplig om man ser den från ett annat perspektiv. Ett tärningsslag måste påverka spelet för att vara intressant. Jag har heller aldrig tänkt på tärningsrullande som spelarutmaning, och har heller aldrig uppfattat det som någon utbredd åsikt. Den enda jag vet som påpekat det är just @Rickard Därmed inte sagt att det är fel, men jag tycker perspektivet är lite knasigt.Jag tänker att det är lite oklart vad syftet med "tärningsslag utmanar inte spelarna"-principen är. Finns det någon som tänkt "nu ska jag utmana mina spelare ordentligt, så de ska få rulla jättemånga tärningar"? Att det är tokigt verkar så självklart att det är ointressant att ens påpeka det. Det finns förstås massor av spelarutmaningar där tärningar är inblandade, men att själva tärningsslaget i sig inte är en utmaning är väl uppenbart? Vad är det jag missar?
Ja. Eller vilket annat tärningsslag i traditionellt spelande som helst. Helt uppenbart kan de ju fylla en funktion som inte har något att göra med att i sig utmana spelaren, och har väl gjort så i alla tider. Utmaningen i Yatzy är ju inte att rulla själva tärningarna, utan att välja vilka som ska sparas och hur man ska förhålla sig till kvarvarande positioner i protokollet. Jag har extremt svårt att tro att någon någonsin tänkt på annat vis. Att äldre rollspelsböcker varit fulla med regler för vilka tärningar som ska rullas i strid har nog inte varat tänkt att "utmana spelarna", och jag är tveksam till att en spelare lutat sig tillbaka efter en svettig ping-pong-strid i DoD och tänkt "wow, där blev jag som spelare verkligen utmanad!".Det kan ju också vara så att man inte är så intresserad av att utmana spelarna, och ber om ett slag för Library Use för att det är svårt för rollpersonen.
Eller ja. Ett tag spelade jag med en kille som trodde att han kunde rulla det han ville genom att genomföra vissa ritualer innan själva tärningsslaget och sådär. Han tänkte kanske på riktigt att tärningsslaget i sig var en utmaning för honom som spelare.Jag har extremt svårt att tro att någon någonsin tänkt på annat vis
Folk som kan mer än mig om kulturhistoria får rätta mig om jag har fel, men är det inte så att folk förriti'n kanske inte hade samma syn som oss på slump som rent godtycke, utan var mer beredda att se slumpen som ett uttryck för något slags inneboende karaktär hos spelaren, i vilken mån hon var en tursam individ osv? Om det stämmer kan man ju tänka att folk faktiskt betraktat tärningsslag som ett slag utmaning för (eller prövning av) spelaren: ett test av hennes tur.Ja. Eller vilket annat tärningsslag i traditionellt spelande som helst. Helt uppenbart kan de ju fylla en funktion som inte har något att göra med att i sig utmana spelaren, och har väl gjort så i alla tider. Utmaningen i Yatzy är ju inte att rulla själva tärningarna, utan att välja vilka som ska sparas och hur man ska förhålla sig till kvarvarande positioner i protokollet. Jag har extremt svårt att tro att någon någonsin tänkt på annat vis. Att äldre rollspelsböcker varit fulla med regler för vilka tärningar som ska rullas i strid har nog inte varat tänkt att "utmana spelarna", och jag är tveksam till att en spelare lutat sig tillbaka efter en svettig ping-pong-strid i DoD och tänkt "wow, där blev jag som spelare verkligen utmanad!".
I förriti'n tänkte dem en massa tokigheter! Du har kansk hört tallas om Kristoffer Colummbus (som Amerika har fått sitt namnb efter) inn an han visste inte Människorna i Europa stt jorden var rund (dem trodde den var platt) men sen seglade han runt hela jorden o då visste dem. En annan tokighet man trodde på förr var t.e.x. att kroppen bestod av fyra vätsker: svart galla, gul galla, blod ocj vit galla. Om nån blev sjuk var det en galla flr mycket o den måste tas bort todde man , idag vet vi ju att kroppen består av bland annt ben och muskler o at sjukdommar beror på virus (coronaVIRUSET har ni kanske hört om!?)förriti'n
A, o, öI förriti'n tänkte dem en massa tokigheter!
Hur skulle man gå till väga för att göra ett tärningsslag utmanade för spelarna?Tärningsslag utmanar rollpersonerna, aldrig spelarna
Ge dem en enda tärning och be dem slå 40 gånger och addera resultaten?Hur skulle man gå till väga för att göra ett tärningsslag utmanade för spelarna?
Det här tycker jag rentav är viktigt! Om du gillar eller inte gillar ett spel bör det vara på spelets egna meriter.Jag försöker spela by the book så mycket jag kan.
Om du inspireras att spela på ett visst sätt av ett spel. även om det inte är helt RAW, så är det väl på spelets egna meriterDet här tycker jag rentav är viktigt! Om du gillar eller inte gillar ett spel bör det vara på spelets egna meriter.
Tja, några hastiga förslag. Outgoing randomness ("du gör det bästa du har med handen given"), push your luck-mekanik ("kasta gris"), bluff-mekaniker, sätt att manipulera tärningarna, jaga bonusar (som @Man Mountainman föreslog), tärningsslaget ger konsekvenser som spelarna måste anpassa sig till.Hur skulle man gå till väga för att göra ett tärningsslag utmanade för spelarna?
Håller med om det. Men det är ju också fråga om en sorts ärlighet. Om ni använder 25% av ett spels regler, har ni faktiskt spelat det spelet då? Eller om ni spelar spelet, men med andra regler?Hursomhelst, för mig är det inte spelet som är fokus, utan spelgruppen
Kanske tydlighet mer än ärlighet. Det går ju att formulera sig på olika sätt - 'vi spelar DoD', 'vi spelar DoD med husregler', 'vi spelar ett hack av DoD', 'vi spelar ett hemmalaget baserat på DoD'Håller med om det. Men det är ju också fråga om en sorts ärlighet. Om ni använder 25% av ett spels regler, har ni faktiskt spelat det spelet då? Eller om ni spelar spelet, men med andra regler?
Fast om man inte utmanar spelarna på annat sätt så blir ju "system mastery" själva utmaningen.Att äldre rollspelsböcker varit fulla med regler för vilka tärningar som ska rullas i strid har nog inte varat tänkt att "utmana spelarna", och jag är tveksam till att en spelare lutat sig tillbaka efter en svettig ping-pong-strid i DoD och tänkt "wow, där blev jag som spelare verkligen utmanad!".
Tja, är rollspelet sina regler? Är reglerna en viktig del av rollspelet?Håller med om det. Men det är ju också fråga om en sorts ärlighet. Om ni använder 25% av ett spels regler, har ni faktiskt spelat det spelet då? Eller om ni spelar spelet, men med andra regler?
Rollspel är ju rätt unika här, är min upplevelse. Ingen skulle köra på Risk-brädet med War Room-regler. Men i rollspel är det fullt rimligt att en spelgrupp gör det och ändå bildar en uppfattning om spelet baserat på det.
Om ett spel är en regelbok vill jag nog påstå att skaparen sett ett värde i dem. Rollspel är ofta regelböcker. Om regler däremot är viktiga för dig när du spelar är ju en smaksak.Tja, är rollspelet sina regler? Är reglerna en viktig del av rollspelet?
Är inte SL-tekniker inget annat än regler (eller, åtminstone under samma tak som paraply-termen "strukturer")?Tja, är rollspelet sina regler? Är reglerna en viktig del av rollspelet?
/.../
möjligen sina SL-tekniker)