I vissa rollspel knyts rollpersonerna ihop när man skapar dem. I t.ex. SCUP så har ditt karaktärsark plats för Relationsships där du direkt skapar en relation till övriga rollpersoner. Spelar du t.ex. The Adept så finns det preppat ett "You think of me wise and sagely" att tilldela någon annan om dig.
Jag pratar nu inte om sådant här (dvs jag är inte ute efter tips på enskilda spel) utan om det finns generella tips som går att applicera på "Ett par svärdsfäktare som ska besegra fantasy-onskan", "Ett par rymdskummisar ska stjäla en MacGuffin" eller varför inte "Ett par boknördar ska lösa ett ockult mord".
Det går förstås bra att tipsa om enskilda spel också, under förutsättning att själva relationsbyggandet går att plocka loss utan att det är hårt fastskruvat i just det spelets regelmotor/setting.
Problemet som ska lösas är förtås: Jag vill inte behöva ställa frågan "varför äventyrar de här typerna ihop?" under första spelpasset och jag vill ha något formellare än "prata om det".
Jag pratar nu inte om sådant här (dvs jag är inte ute efter tips på enskilda spel) utan om det finns generella tips som går att applicera på "Ett par svärdsfäktare som ska besegra fantasy-onskan", "Ett par rymdskummisar ska stjäla en MacGuffin" eller varför inte "Ett par boknördar ska lösa ett ockult mord".
Det går förstås bra att tipsa om enskilda spel också, under förutsättning att själva relationsbyggandet går att plocka loss utan att det är hårt fastskruvat i just det spelets regelmotor/setting.
Problemet som ska lösas är förtås: Jag vill inte behöva ställa frågan "varför äventyrar de här typerna ihop?" under första spelpasset och jag vill ha något formellare än "prata om det".