Rickard
Urverk speldesign
Det här är egentligen ett InSpectres-hack som jag skrev ihop under en vecka. Jag sökte fram lite bilder på Deviant Art och snodde dem som inspiration till världsbygget. Jag har inte speltestat det, men jag har kört mängder med InSpectres så det borde fungera, även om tärningsmekaniken har rätt stora förändringar.
Här är några anledningar till varför jag skrev spelet:
Hade tänkt att skriva spelet på engelska, men ville mest få det ur mig och kände att det skulle bli lite mer korrekt och snabbare att skriva på svenska. Några skillnader mot InSpectres:
Här är några anledningar till varför jag skrev spelet:
- Jag ville göra något av idén jag kläckte tidigare om ett helt spelmöte som använder en pacingmekanism för att nedgöra ett monster. I princip är detta en strid som extended conflict.
- Jag ville skriva ett spel med insinuerad värld, bland annat genom att använda bilder ur sitt sammanhang.
- Jag vill träna på ett skriva spel med spelprocedurer, som brädspel har.
- Jag vill att innehållsförteckningen ska vara en sammanfattning av hur man spelar spelet.
- Testar att utelämna den sedvanliga rollspelsmekaniken så länge som möjligt.
- Rollpersonsskaparregler ska komma sist, inte först, i ett rollspel.
- Jag gör inte spelledaren (speleldaren) till en grej, utan låter det vara en roll som alla andra (monstret).
- Mekaniken är skrivet på ett begränsat sätt, för att jag vill att gruppen ska bryta mot reglerna efter ett tag.
- Jag vill träna på att använda Affinity Publisher, istället för Adobe Indesign.
- Jag ville fördriva tid på semestern.
Hade tänkt att skriva spelet på engelska, men ville mest få det ur mig och kände att det skulle bli lite mer korrekt och snabbare att skriva på svenska. Några skillnader mot InSpectres:
- Färre text med samma innehåll. Rollspel är för babbliga.
- Spelarna sätter inte ut tärningar i sina skills (förmågor), utan väljer nu enbart en som är bättre än andra.
- Spelarna förlorar inte tärningar i sina skills, utan får lyten istället. Märkte att spelarna ändå bara sänker sina sämsta skills, så den regeln funkade inte.
- Stress table är ersatt med lyten som genereras av dåliga slag, snarare än att speleldaren begär stress-slag på måfå.
- Speleldaren behöver inte beskriva i spelarnas handlingar.
- Spelet uppmuntrar spelarna till att beskriva sina handlingar.
- Cool dice (mod) är mer än en gimmick som aldrig används.
- Tagit bort samarbetsregeln som aldrig användes, eftersom folk sällan spelade "weird archetypes".
- Tog bort "weird archetypes".
Attachments
-
1.3 MB Views: 18
-
81.8 KB Views: 4
Last edited: