Ja, det vore väldigt märkligt om det INTE blir en uppfräschad sandlåda med mer grejer i.Det kommer att bli en intressant möjlighet att jämföra upplägget i FLs kommande Döda skogen. Mycket beror på exakt hur mycket den omarbetas.
Det viktiga är väl att ett spel från 19X0-talet fortfarande kan vara kul idag, och ses som välkonstruerat och -designat även med moderna mått. Det är ändå coolt med spel.Håller med. Nästan allt är bättre nu. Vi har lärt oss saker sedan åttiotalet.
Så kan det absolut vara. Men det går också att gräva fram Traveller från 1977 och ha superkul med det helt utan att ändra något alls. Eller D&D. Eller vad som helst. Jag tycker det är en skitcool grej med spel, som sagt.Nya och förhoppningsvis goda idéer sprider sig snabbare och till fler. Det tror jag är högst väsentligt.
Ja, som jag skrev på föregående sida, så finns det gamla guldkorn. Dagens spel bygger på de äldre. Vad jag motsätter mig är att rollspelen nådde en absolut guldålder på 80-talet och att inget av det gavs ut då går att överträffa. Så är det ju inte. Det har hänt mycket de senaste 20 åren. Allt var inte bättre på Äventyrsspels tid. Däremot var spelarna fler och yngre.Så kan det absolut vara. Men det går också att gräva fram Traveller från 1977 och ha superkul med det helt utan att ändra något alls. Eller D&D. Eller vad som helst. Jag tycker det är en skitcool grej med spel, som sagt.
Jag är ju dels inget fan av Äventyrsspels grejer (även om jag vet att det är att svära i kyrkan), men jag tror heller inte någon påstått att 80-talet är oöverträffat. Bra spel är bra. Nya som gamla!Vad jag motsätter mig är att rollspelen nådde en absolut guldålder på 80-talet och att inget av det gavs ut då går att överträffa.
Men är inte problemet just det du säger - att kritik mot Äventyrsspel blir som att svära i kyrkan? Och nog finns det väldigt mycket 80-talsnostalgi bland särskilt äldre svenska rollspelare? Jag är själv en sådan (snart 50 år gammal) och Äventyrsspel var länge det enda jag spelade. Men just därför är jag glad att det finns andra och nyare spel. Allt var inte bättre förr.Jag är ju dels inget fan av Äventyrsspels grejer (även om jag vet att det är att svära i kyrkan), men jag tror heller inte någon påstått att 80-talet är oöverträffat. Bra spel är bra. Nya som gamla!
Jag skiljer gärna på ”kul” och ”bra”. Rollspel är något där det ofta går oväntat bra att ha kul även med sådant som kanske inte har den egentligen bästa designen. Jag är säker på att många hade hemskt kul med AD&D; det får det inte att sluta vara en dålig speldesign.Det viktiga är väl att ett spel från 19X0-talet fortfarande kan vara kul idag, och ses som välkonstruerat och -designat även med moderna mått. Det är ändå coolt med spel.
Det kan jag hålla med om i sak. Men det finns i praktiken inget sätt att uttrycka vad som är bra eller dålig design objektivt. “Kul” är faktiskt det enda som har riktig betydelse.Rollspel är något där det ofta går oväntat bra att ha kul även med sådant som kanske inte har den egentligen bästa designen.
Absolut, men här har vi ju även:Det kan jag hålla med om i sak. Men det finns i praktiken inget sätt att uttrycka vad som är bra eller dålig design objektivt. “Kul” är faktiskt det enda som har riktig betydelse.
Men ändå den enda som har riktig betydelse. Särskilt som att alla kul du listar kan vara någons kul, med samma spel.Men som @JohanL påpekar så är det ju nästan alltid kul att spela. Det är en rätt dålig värdemätare faktiskt
Jag skulle vilja se fler hela spel som byggs för isolerade sandboxar. Mutant År Noll typ. Spel och kampanj/sandbox i ett. Men minus kampanj.Vilka spel borde ha fler sandboxar?
Alltså, bara för att saker inte går att mäta objektivt så betyder inte det att vi inte kan prata om dem, analysera dem, värdera dem. Vädra våra åsikter. Annars räcker det ju med ett svar på frågan, så kan vi stänga den här, och alla andra trådar:Men ändå den enda som har riktig betydelse. Särskilt som att alla kul du listar kan vara någons kul, med samma spel.
Inget av det du nämner går ju att mäta objektivt. Vi har bara våra åsikter.
Ja, det köper jag, även om jag skulle vilja ha stöd för kampanj.Jag skulle vilja se fler hela spel som byggs för isolerade sandboxar. Mutant År Noll typ. Spel och kampanj/sandbox i ett. Men minus kampanj.
Jag vill ju upptäcka genom spel, men absolut. Stöd i form av situationer och konsekvenser. Bara inte skriven handling. (För det är inte mitt kul.)Ja, det köper jag, även om jag skulle vilja ha stöd för kampanj.
Jag gillar att det finns en plot i sandlådan som kan lösas på valfritt sätt. Exempelvis att hitta en grej. Den som vill ha ett mer öppet spel kan ju bara strunta i den där grejen.Jag vill ju upptäcka genom spel, men absolut. Stöd i form av situationer och konsekvenser. Bara inte skriven handling. (För det är inte mitt kul.)
Poängen är ju att det inte är en analys alls. Det enda jag vänder mig mot är idén om gammalt vs nytt vs gammalt. Det är bara i det sammanhanget jag vill belysa att både gamla och nya spel kan uppnå sina designmål precis lika bra, och precis lika genomtänkt.Allt kul är kul och gott så. Men det är ju en rätt grund analys, tycker du inte?
Såklart. Vilket var vad jag också vände mig emot ovan med samma slutsats som dig.Poängen är ju att det inte är en analys alls. Det enda jag vänder mig mot är idén om gammalt vs nytt vs gammalt. Det är bara i det sammanhanget jag vill belysa att både gamla och nya spel kan uppnå sina designmål precis lika bra, och precis lika genomtänkt.