Blir inte helt uttömmande, givetvis. Det finns en lång diskussion att ha i det här sammanhanget.
Men jag tycker att...
- Rollspelsdesign överlag har samma problem idag som den alltid haft. Men saker är ofta fyrkantigare idag än förr, för det finns tydligare idéer om vad rollspel "ska" vara. OSR, indie, trad, eller brödrost?
- Många varumärkesderivat, mycket som säljer på igenkänning istället för innehåll. Betyder inte att alla varumärkesspel är dåliga, bara att det är något som alltid gjorts, och som är ganska trött. Där det förr var mer litterära förlagor är det idag film- och TV-serier som ofta står som grund. Men i slutänden är det mer eller mindre samma sak.
- Regler lånas idag ofta i paket, utan någon närmare tanke på varför eller ens hur. PbtA. Forged in the Dark. Gumshoe. Många av hacken och tolkningarna är helt enkelt inte särskilt bra. Fuck Moves, ärligt talat.
- Där det ett tag var bolag med flera anställda som skrev rollspel (GDW, WEG, AEG, etc.) så är det idag en osalig röra av egenutgivna spel och maffiga storproduktioner, som även om de tävlar på samma arena (vilket är supercoolt!) gör att kvaliteten spretar över hela spektrat. Det kan vara svårt att riktigt veta vad du får. Ojämnheten har nog alltid funnits där, men idag är det extremt.
- Rollspel är ofta rätt slarviga produkter idag, och det är något som ökat är min iakttagelse. Tryckfel, felstavningar, otestade regler, etc. Det är nog delvis en konsekvens av högre tempo, men också av att allt fler är hobbyister som tycker det är roligt att göra spel, men som inte behöver vara bra på det för det. Eller som ser att Kickstarter är ett ställe där du kan tjäna en hacka, om du har tur.
Rollspelshobbyn är underbar, nu som alltid. Men jag tycker det finns en övertro på de informella intellektuella samtalen. En idé om att jargong gör kvalitetsskillnad eller att åsikter är samma sak som data. Ibland att yta är samma sak som innehåll.
Det hindrar inte massor av moderna designers från att göra skitcoola spel. Men jag ser verkligen ingen indikation på att modernare är mer sannolikt att innebära bättre. Om något skulle leda till fler bra spel så är det nog snarare
volymen av spel som skrivs idag. Och den är ju också skitcool i sig.