Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Så … tänker du köpa någon av alla dessa eminenta moduler?Det är lugnt. Och det är alltså jag som är TS här... Det är sommar. Folk ligger i hängmattan och slösurfar.
Så … tänker du köpa någon av alla dessa eminenta moduler?Det är lugnt. Och det är alltså jag som är TS här... Det är sommar. Folk ligger i hängmattan och slösurfar.
Jag har redan köpt ett par av dem som kom upp i början av tråden. Började sedan söka på liknande produkter på drivethrurpg. Det finns mycket. Köpte en del. Förmodligen kommer jag själv att skapa någon egen sandbox-variant så småningom.Så … tänker du köpa någon av alla dessa eminenta moduler?
Det är möjligt att det har framkommit tidigare i tråden, men kan du sammanfatta hur din ideal-sandbox ser ut?Jag har redan köpt ett par av dem som kom upp i början av tråden. Började sedan söka på liknande produkter på drivethrurpg. Det finns mycket. Köpte en del. Förmodligen kommer jag själv att skapa någon egen sandbox-variant så småningom.
Det är därför wrnu är bäst! På alla andra forum får du bara sju poster med favvo-moduler!Den här tråden förkroppsligar verkligen WRNU anno 2022. Fråga folk om deras favvo-moduler och du får sju poster med favvo-moduler och 166 poster metadiskussion.
Det är möjligt att det har framkommit tidigare i tråden, men kan du sammanfatta hur din ideal-sandbox ser ut?
Jag tror inte riktigt att jag har någon sådan. Det går att göra sandboxar bra på olika sätt. Förmodligen spelar det också viss roll för utformningen vad det är man gör en sandbox av. En stor stad, ett träsk eller Dödsstjärnan (kanske mer en mega-dungeon).Det är möjligt att det har framkommit tidigare i tråden, men kan du sammanfatta hur din ideal-sandbox ser ut?
Väldigt mycket av det du skriver stämmer med Svärdets sång och hur kampanjerna till det spelet är skrivna. Kartan över ett begränsat område är central och tillgänglig för alla. Det finns gott om tabeller för slumpmässiga möten och generatorer för att skapa grottor, byar, fästen, demoner, legender, rollpersoner och skatter. Dessutom innehåller kampanjerna fraktioner ledda av maktspelare med tydliga agendor.Jag tror inte riktigt att jag har någon sådan. Det går att göra sandboxar bra på olika sätt. Förmodligen spelar det också viss roll för utformningen vad det är man gör en sandbox av. En stor stad, ett träsk eller Dödsstjärnan (kanske mer en mega-dungeon).
Men generellt sett tycker jag att det är bra att skriva effektivt och inte sväva iväg i alltför långa beskrivningar. Personer och grupper ska finnas med för att användas i spel. Fyller man på med detaljer bara för att få flavour har man, enligt min mening, inte tillräckligt renodlat sitt koncept. Många gillar skönlitterärt skrivna rollspelstexter, men jag gör det oftast inte. Vill jag ha skönlitteratur läser jag hellre en roman.
Utöver detta är jag förtjust i tabeller och generatorer av den typen som finns i många OSR-spel. De gör att man snabbt kan få fram mycket detaljer. Utöver detta tror jag också att det är bra om SL får verktyg för att aktivera spelarna - om det behövs. Många, kanske särskilt nybörjare, uppfattar sandboxar som svåra därför att spelarna inte tar tillräckligt med initiativ själva (det är ganska vanligt, googla så ser ni). Det är inte ett problem för alla, men jag tror ändå att det är bra att erbjuda möjliga lösningar.
I tråden har vi också diskuterat hemligheter. Jag är lockad av tanken att slumpa fram dem, men det är möjligt att det är en dålig idé (men eftersom jag själv aldrig har sett den lösningen, så vill jag utforska det). Kanske är det ändå bäst att planera en uppsättning hemligheter i förväg, men jag tycker då att spelarna ska få tillgång till dem under spel. Gillar inte tanken på SL som en mäktig storebror, som sitter och håller inne med det mest intressanta. I mina ögon är hemligheter i rollspel till för att avslöjas.
Ytterligare en aspekt är kartor. Jag vill att de ska vara stora, snygga, detaljerade och tillgängliga för hela spelgruppen. Eventuellt är kartan själva startpunkten. Möjligen är spelarna med och skapar en del av fraktionerna med kartan som inspiration.
Ungefär så. Jag har ett antal andra idéer, men de håller jag på ett tag till. Får se vad det blir av det hela.
Edit: Jag ser att jag glömde falanger (factions). De behövs också, liksom personer som tillhör dem. Dessa behöver uppta en ganska stor del av texten och de behöver ha agendor, som sätter igång skeenden och involverar RP. I en del OSR-spel är de schematiskt beskrivna. Det gillar jag eftersom jag då genast ser vad de vill och vad de gör.
Väldigt mycket av det du skriver stämmer med Svärdets sång och hur kampanjerna till det spelet är skrivna. Kartan över ett begränsat område är central och tillgänglig för alla. Det finns gott om tabeller för slumpmässiga möten och generatorer för att skapa grottor, byar, fästen, demoner, legender, rollpersoner och skatter. Dessutom innehåller kampanjerna fraktioner ledda av maktspelare med tydliga agendor.
Svärdets sång är säkert inte först med det här, utan bygger ju på liknande principer som År Noll och vissa OSR-element. Har du läst det? Finns det något med det som avviker från det du planerar att skriva?
Missförstå inte min avsikt som att jag försöker ifrågasätta dig eller liknande. Jag är bara nyfiken på vad det är du försöker skapa.
City State of the Invincible Overlord (1976)?Fantasystaden (vet inte vilken som kom först) är förmodligen den första sandboxen med sin naturliga rumsliga avgränsning.
Ja, den håller jag för äldst till motsatsen bevisas. Kul med ett 46 år (!) gammalt exempel!City State of the Invincible Overlord (1976)?
Levla? De du nämnde är svinbra, men de här verkar också toppen. Både Basker blå och Eon är jag nyfiken på. Känns som en onödig provokation?Eon? Marsklandet? Basker Nato? Levla ...
Jag är särskilt nyfiken på Ultraviolet Grasslands. Vad fastnade du för där?Eon? Marsklandet? Basker Nato? Levla ...
Ultraviolet Grasslands
A thousand thousand islands
I
II
Warpland
Min nya personliga favorit AZAG
Bonus:
Yoon-suin
Carcosa (lotfp)
Nja, som jag ser det så är det konflikter som driver spelet. Man skickar in ett antal saker som naturligt ligger på kollisionskurs, sedan lutar man sig tillbaka och ser hur det går.Sen vill jag minnas att Troberg använde begreppet i en mer precis betydelse än vad det ofta får när vi slänger oss med det här. Någon som vet eller t.o.m. kan hitta ur-posten? @Rickard?
Okej, så här då kanske:Nja, som jag ser det så är det konflikter som driver spelet. Man skickar in ett antal saker som naturligt ligger på kollisionskurs, sedan lutar man sig tillbaka och ser hur det går.
Sedan är dessa konflikter ofta kopplade till personer, men det är mer bara en följd av konceptet.
Något sådant, ja.Okej, så här då kanske:
Fisktank = konflikter driver händelserna
Sandlåda = utforskande driver händelserna
Det där är intressant, eftersom Yojimbo (m.fl) inte är drivande i dessa berättelser. De råkar bara befinna sig där. Övriga exempel, Dredd och Hamlet, är i högsta grad protagonister, men i "fisktanken" passar det kanske bättre att vara The Stranger var uppgift det är att balansera mellan alla dessa främmande grupperingar på främmande mark.Något sådant, ja.
En effekt av det är att fisktanken är ganska oberoende av setting och plats. Ta ett klassiskt exempel på fisktank i film: Yojimbo. Kurosawa satter den i feodala japan, men den skulle lika gärna kunna vara i western (För en handfull dollar), gangster-20-tal (Last man standing), Island (Korpen flyger), fantasy (The warrior and the sorceress), postapokalyps (Mad Max 3) osv.
Det är konflikterna, interaktionerna, ställena där personers mål, behov och ambitioner krockar där magin händer. Egentligen är det väl där allt drama sker, oavsett om det är Hamlet eller Judge Dredd.
Finns det någon som har bra tips på mekaniskt stöd för fisktankar? Jag tänker mig typ slumptabeller som påverkas av hur lång tid som gått av kampanjen och vad rollpersonerna hunnit göra under den tiden.Något sådant, ja.
En effekt av det är att fisktanken är ganska oberoende av setting och plats. Ta ett klassiskt exempel på fisktank i film: Yojimbo. Kurosawa satter den i feodala japan, men den skulle lika gärna kunna vara i western (För en handfull dollar), gangster-20-tal (Last man standing), Island (Korpen flyger), fantasy (The warrior and the sorceress), postapokalyps (Mad Max 3) osv.
Det är konflikterna, interaktionerna, ställena där personers mål, behov och ambitioner krockar där magin händer. Egentligen är det väl där allt drama sker, oavsett om det är Hamlet eller Judge Dredd.
Det bästa jag har sett är Countdown Clocks från Apocalypse world. Du sätter upp en "front", eller ett hot är kanske bättre term, och sedan specar du helt enkelt vad som sker i olika "klockslag".Finns det någon som har bra tips på mekaniskt stöd för fisktankar? Jag tänker mig typ slumptabeller som påverkas av hur lång tid som gått av kampanjen och vad rollpersonerna hunnit göra under den tiden.
klockor som i blades in the Dark m.fl.Finns det någon som har bra tips på mekaniskt stöd för fisktankar? Jag tänker mig typ slumptabeller som påverkas av hur lång tid som gått av kampanjen och vad rollpersonerna hunnit göra under den tiden.