Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Jag skulle säga att han är drivande, men han gör det slugt, genom att spela ut grupperna mot varandra och så split mellan dem.Det där är intressant, eftersom Yojimbo (m.fl) inte är drivande i dessa berättelser. De råkar bara befinna sig där. Övriga exempel, Dredd och Hamlet, är i högsta grad protagonister, men i "fisktanken" passar det kanske bättre att vara The Stranger var uppgift det är att balansera mellan alla dessa främmande grupperingar på främmande mark.
Egentligen inte. Jag tänker mer i termer som "vad behövs nu?". I varje läge så finns det en massa saker som skulle kunna hända, för att det är många saker på kollisionskurs. Visst skulle man rent simulationistiskt kunna göra någon analys, men jag tittar mer på vart jag vill driva spelet och väljer det som passar bäst in på det. Behövs lite action, well, då tar jag något som ger det. Har spelarna en intressant plan, då tar jag något som gör den mer spännande. Har det gått stå i spelet, då tar jag något som ger saker en skjuts framåt. Har spelarna ställt till det för sig, då tar jag någon som fiskar dem ur det för att det gynnar hans agenda. Osv.Finns det någon som har bra tips på mekaniskt stöd för fisktankar? Jag tänker mig typ slumptabeller som påverkas av hur lång tid som gått av kampanjen och vad rollpersonerna hunnit göra under den tiden.
Så, av allt som jag ser skulle kunna hända så väljer jag det som är bäst för spelet. Det gör att både jag och spelarna faktiskt har väldigt reella möjligheter att påverka händelseskedet.