Jag tänker att det där väl mest är ett problem i spel där det liksom finns regler man måste slå upp eller liksom plugga in? Spel där reglerna liksom är viktiga, upptar utrymme och är en grej? I och med liknelser med bilmanualer etc tänker jag.
Just regelkapitel får gärna vara sådär sammanpressade för min del; jag läser dem ju inte ändå. Resten av boken får gärna vara välstrukturerad så man kan använda rubriker etc för att hitta grejer, men texten får annars helst vara skriven så den är rolig eller intressant att läsa. Inte nödvändigtvis liksom romanprosa, även om det greppet också kan funka (se Oktoberlandet), men inte sådär manual-teknik-regelmässigt.
Vet inte om jag tycker att det har att göra med huruvida reglerna är en grej. Snarare just huruvida spelet är till för att läsas och/eller spelas. Om grejen bara är att spelet ska spelas, så vill man ju så effektivt som möjligt kommunicera den information som behövs för att spela det. Min relation till setting är ju lite som din relation till regler (jag slipper den helst, och ska det finnas en så ska den vara kortfattat beskriven och minimalistisk), så jag vill ju helst ha den skriven sådär manual-teknik-regelmässigt. Jag vill veta vad jag behöver för att kunna spela spelet, och vill inte behöva traggla mig igenom femtio sidor spelvärldsbeskrivning för att få den infon. Vill man ha ett spel som är
stämningsfullt att läsa så behöver det ju vara stämningsfullt skrivet, men om det man bryr sig om är
stämningen runt spelbordet snarare än stämningen i läsfåtöljen (jag vet; det ena behöver inte utesluta det andra) så känns det som ett ganska ineffektivt grepp att spendera en massa spaltmeter på stämning i texten. Bättre att kortfattat och effektivt ge verktyg för att bygga en stämning runt spelbordet.
Prosopopée är ett typexempel på detta. Noll spelvärld, men fullständigt dryper av stämning runt spelbordet.
Men ja, om man inte tycker att det är ett problem att läsaren måste ta sig igenom hundratals sidor material för att kunna spela spelet, eftersom läsaren faktiskt gillar att ta sig igenom alla dessa sidor, då får man ju såklart andra prioriteter. Men jag tillhör dem som hellre läser romaner eller böcker som handlar om vår egen värld, snarare än rollspel.