Jag skulle snarare börja i den änden. Jag förstår hur du tänker rent logiskt, men i praktiken, hur ofta vill jag aktivt sätta SG på min handling? För mig är det max en, två slag av tio där det är intressant. Vilket innebär att det är logiskare för mig att ha ett fast värde för att lyckas (mitt FV) och modifiera det när det krävs snarare än att ha ett standard SG (15, eller vad det nu är i D20/DnD) och lägga till min bonus.
Ingendera av de här modellerna är "rätt" eller "fel" och det är ju verkligen inte så att %-slag eller DoD Experts T20-slag är mer "objektivt sakliga" än D20 mot SG. Det är en fråga om preferens och vad man tycker är mest praktiskt helt enkelt. För mig är deal breakern just att högre eller lägre SG snarare är undantag än regel.
När jag spelleder någon D&D-variant, och man slår 1T20 + Bonus, mot SG, så finns det ju alltid en SG. Den är liksom inte 10 i 90% av fallen. Speciellt varierar Armor Class hela tiden. Så det är regel snarare än undantag - att man aktivt sätter SG.
Det jag TYCKER är fel med BRP-modellen är just att det fokuserar på chansen att lyckas med en "normalsvår" handling - för det är inte så enkelt att veta vad en normalsvår handling är, och det flyttar fokus från "problemet" till "rollpersonens skicklighet" - och därmed tar det bort fokus från det verkligt meningsfulla med att slå en tärning: ett berättelsen tar en eller en annan riktning. Att det sedan är lika lätt och svårt att träffa alla olika fiender under nästan alla omständigheter i strid är ett speciellt olyckligt specialfall.
Som SL känns det väldigt naturligt att sätta SG: 12 för att klättra upp, 15 för att dyrka det låset, 9 för att känna igen referensen till staden, osv. Spelarna har inget att diskutera eller ifrågasätta - de har sin bonus - SL sätter SG. Men när tjuven ska dyrka lås, har 60%, är på väg att rulla, och jag får avbryta och säg... op op op... du får -25%... det ger sämre flyt. Och om tjuven har 25% i dyrka lås (det händer i DnD), så får man som SL komma in med "fast det är ett ganska enkelt lås, så du får +30%" vilket inte heller är så kul (för någon).
Men det största problemet med BRP är ju vad som händer i ändarna av skalan (runt 0 och 100%). Det är liksom ett icke-problem (i DnD) när man kan ha +22 i bonus och SG=30.
Men jag skrev igår att jag tror att DoD / BRP går att fixa, att det kan bli bra... men jag tror man måste acceptera vilka svagheter som faktiskt finns, och på ett medvetet (inte minst statistiskt/matematiskt) arbeta runt det. Nästan alla problem försvinner så länge man är i 25%-75%-rangen, och kör med enkla modifikationer.