zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,753
Så länge färdighetsvärden är i rangen 25%-75% så är jag beredd att hålla med dig. Då är det en del slump och en del skicklighet. Det finns alltid en reell chans att lyckas och misslyckas, oavsett om man är bra eller dålig, eller om det är lätt eller svårt. Problemet är ju - igen och vi är ju överens - med BRP när man börjar få 95% och så.Det är ju definitivt en spelstilsfråga. [...] Och spel som Apocalypse World klarar sig ju fint utan att ens ha ett system för svårighetsgrader.
PARENTES (
Jag spelleder en D&D-variant utan färdigheter, och ibland - alltså då och då - finns det ett behov av att slå ett slag för att se hur bra någon lyckas med något. Just nu tänker jag ungefär:
- slå 1T12
- 1 är alltid misslyckande (fummel)
- 12 är alltid lyckat (perfekt)
- 7 och högre är lyckat
+/- 1 om man är kompetent eller inkompetent (vilket inte är formaliserat i spelet som helt saknar färdigheter)
+/- 1 om man är väl förberedd eller illa förberedd
+/- 1 om omständighetrna är bra eller dålig
Då är alla utfall alltid möjliga - så det är meningsfullt att slå - men det finns lite utrymme för situationsanpassning.
) SLUT PARENTES