För att bättre regelmässigt straffa de som står still borde egentligen ett system med rutnät vara optimalt. Där alla kan flytta sig en ruta år något håll varje turordning, dvs inte bara på din egen tur utan på allas.
DnD4 gör ju ansatser åt det här hållet. Åtminstone kan man alltid ta ett steg varje runda utan att det räknas som förflyttning. Det gör att positionerna hela tiden förändras lite grann när alla försöker förbättra sitt läge.
Zoner löser det genom att inte ha med den detaljnivån. Därför rör sig gubbarna om man vill det, eller så står de still om det är mer logiskt och stämmer bättre med beskrivningarna. Har man miniatyrer kan man knuffa runt dem lite i zonen om man vill, det påverkar inga regler.
Samma är det inget problem om någon vill blockera en dörr. De exakta positionerna visas inte. Om någon vill blockera en dörr så säg det. Om någon vill gå genom dörren så måste den personen tas om hand, knuffas omkull eller börja göra något annat.
Man får inte vara för fyrkantig, vill någon göra något som borde vara rimligt så görs det. Det regelmässiga får man lösa lite i efterhand, och med zoner så är det lättare att göra eftersom de är mer abstrakta.
Det som inte går lika bra är att fatta taktiska beslut baserade på smart faktisk positionering. (Vill man ha med det, så kan man lösa det med tärningsslag t ex istället för spelarutmaning.)