Jag och min spelgrupp håller i skrivande stund på att avrunda vår nästan fyra år långa kampanj (ursprungligen med Svärd och Svartkonst, sedermera med första utgåvan av AD&D). Vår kommande kampanj utspelar sig (efter voteringar i gruppen) i en egenkonstruerad värld med arbetsnamnet ”När mörkret slukat Atlantis”.
Som regelsystem tänkte jag använda en modifierad version av Iron Crown Enterprises gamla Middle-Earth Roleplaying (förkortat MERP, översatt till svenska av Äventyrsspel som Sagan om Ringen: Rollspelet, förkortat SRR), vars regelmotor i sin tur utgörs av en nedbantad variant av deras hussystem Rolemaster. Min tes är nämligen att MERP/SRR, speciellt efter mina modifikationer, lämpar sig väl för den sortens sandlådiga OSR-spelande som jag och min spelgrupp gillar.
Detta kan verka märkligt eller kontraintuitivt för många här, men ju mer jag bökat runt med systemet, desto mer övertygad blir jag om att MERP/SRR:s rykte som krångligt och svårtillgängligt beror på:
På många sätt är verkligheten snarare den rakt motsatta. Ett tydligt exempel på det är det eleganta system för besvärjelselistor som Rolemaster/MERP använder sig av. En av de mest bökiga aspekterna av att spela AD&D på höga ranger var när spelarna skulle välja ut vilka formler de skulle memorera varje morgon. Även om vi hittade förhållningssätt för att snabba upp detta så känns MERP-upplägget klart smidigare på detta område.
I denna tråd tänkte jag hursomhelst skriva om mina erfarenheter att spela ett MERP-baserat spel som en OSR-kampanj, de olika modifikationer jag gjort av reglerna, vad jag menar när jag skriver "OSR-kampanj", och så vidare. Stay tuned!
Som regelsystem tänkte jag använda en modifierad version av Iron Crown Enterprises gamla Middle-Earth Roleplaying (förkortat MERP, översatt till svenska av Äventyrsspel som Sagan om Ringen: Rollspelet, förkortat SRR), vars regelmotor i sin tur utgörs av en nedbantad variant av deras hussystem Rolemaster. Min tes är nämligen att MERP/SRR, speciellt efter mina modifikationer, lämpar sig väl för den sortens sandlådiga OSR-spelande som jag och min spelgrupp gillar.
Detta kan verka märkligt eller kontraintuitivt för många här, men ju mer jag bökat runt med systemet, desto mer övertygad blir jag om att MERP/SRR:s rykte som krångligt och svårtillgängligt beror på:
- Att reglernas disposition är bland det rörigaste jag någonsin sett (och andra utgåvan av MERP är fan nästan värre än originalet i det avseendet).
- Att ICE älskar att spotta ur sig akronymer även när det inte behövs, vilket får spelet att se mer invecklat ut än vad det är.
På många sätt är verkligheten snarare den rakt motsatta. Ett tydligt exempel på det är det eleganta system för besvärjelselistor som Rolemaster/MERP använder sig av. En av de mest bökiga aspekterna av att spela AD&D på höga ranger var när spelarna skulle välja ut vilka formler de skulle memorera varje morgon. Även om vi hittade förhållningssätt för att snabba upp detta så känns MERP-upplägget klart smidigare på detta område.
I denna tråd tänkte jag hursomhelst skriva om mina erfarenheter att spela ett MERP-baserat spel som en OSR-kampanj, de olika modifikationer jag gjort av reglerna, vad jag menar när jag skriver "OSR-kampanj", och så vidare. Stay tuned!