Varulv #Patterns #Patterns #Patterns - Runda 2

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
805
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Hurra för byn!

De tänkbara förflyttningsmönster ulvarna kan ha gjort (som jag kan komma på):

- Klumpen. Alla går till samma rum. Sannolikt falsk och ganska dålig. Ulvarna vaskar en rundas potentiellt mord för att vinna lite trovärdighet. Om detta mot förmodan är fallet så är Vimes ulv. Men nä, så här är det inte.
- 1 + 1 + 1. Mejkar sense och öppnar upp för valmöjligheter senare. Framför allt för chansen att låsa upp globala mord.
- 2 + 1. Balansgången. Fördelen för ulvarna blir ju här att man i nästföljande runda (R3) kan optimera sitt mördande (när lokala mord är i spel) från Rökrummet i och med att det finns endast två vägar därifrån.

Går garanterat att klura mer kring det här, men man måste ju tyvärr jobba också. Återkommer under lunchen. Men det finns 1-2 ulvar i rökrummet och Sidd är grönast av dem.

Röst: @Martin3
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Du saknar åtminstone en röst: 11:23, inlägg 95 röstade Impetigo på Stövelkatten.
Det har du rätt i. Svårt när rösterna inte är fetstilta. Ny räkning:

8/8
14:07 - Martin3 -> Stövelkatten (1)
14:26 - Sidd -> RasmusL (1)
15:08 - Yem_86 -> RasmusL (2)
15:52 - RasmusL -> Sidd (1)
16:06 - Empiricus -> Sidd (2)
18:00 - Impetigo -> Sidd (3)
19:11 - Vimes -> RasmusL (3)
20:52 - Martin3 -> RasmusL (4) (Stövelkatten 0)

9/8
08:48 - Empiricus -> Yem_86 (1) (Sidd 2)
10:09 - Vimes -> Impetigo (1) (RasmusL 3)
11:23 - Impetigo -> Stövelkatten (1) (Sidd 1)
14:23 - Stövelkatten -> Impetigo (2)
14:47 - Impetigo -> Xyas (1)
15:00 - Xyas -> Impetigo (3)
19:39 - Empiricus -> RasmusL (4) (Yem_86 0)
19:46 - RasmusL -> Impetigo (4)
20:50 - Impetigo -> RasmusL (5) (Xyas 0)
21:00 - STOPP!

Vi lägger in Rasmus som röd och stryker under de röster som skiftar vilket alternativ som leder (går upp i ensam eller delad ledning).

8/8
14:07 - Martin3 -> Stövelkatten (1)
14:26 - Sidd -> RasmusL (1)
15:08 - Yem_86 -> RasmusL (2)

15:52 - RasmusL -> Sidd (1)
16:06 - Empiricus -> Sidd (2)
18:00 - Impetigo -> Sidd (3)
19:11 - Vimes -> RasmusL (3)
20:52 - Martin3 -> RasmusL (4) (Stövelkatten 0)


9/8
08:48 - Empiricus -> Yem_86 (1) (Sidd 2)
10:09 - Vimes -> Impetigo (1) (RasmusL 3)
11:23 - Impetigo -> Stövelkatten (1) (Sidd 1)
14:23 - Stövelkatten -> Impetigo (2)
14:47 - Impetigo -> Xyas (1)
15:00 - Xyas -> Impetigo (3)
19:39 - Empiricus -> RasmusL (4) (Yem_86 0)
19:46 - RasmusL -> Impetigo (4)
20:50 - Impetigo -> RasmusL (5) (Xyas 0)

21:00 - STOPP!

Så, jag tänker att det första att fundera på är vad en grön eller röd Impetigo gör med hur det här ser ut. Samma lista med mina kommentarer:
8/8
14:07 - Martin3 -> Stövelkatten (1)
14:26 - Sidd -> RasmusL (1)
15:08 - Yem_86 -> RasmusL (2)
Oavsett Impetigos status säger det inte så mycket att Yem och Sidd röstar på ulven tidigt.
15:52 - RasmusL -> Sidd (1)
16:06 - Empiricus -> Sidd (2)
18:00 - Impetigo -> Sidd (3)
Här peakar Sidd-drevet och går om de två röster Rasmus har fått.
19:11 - Vimes -> RasmusL (3)
20:52 - Martin3 -> RasmusL (4) (Stövelkatten 0)
Rasmus-drevet är igång på riktigt, och det borde vara tydligt för alla att Rasmus på riktigt är ett alternativ för utröstning.

9/8
08:48 - Empiricus -> Yem_86 (1) (Sidd 2) Empis försök på Yem kan tolkas som ett försök av en ulv att dra igång ett annat drev när Sidd-drevet inte verkar lyfta.
10:09 - Vimes -> Impetigo (1) (RasmusL 3) Den här jäkla klanten som röstade här borde ju skjutas på torget eller i varje fall spärras in. (Eller ja, jag vet ju att jag är bybo och sådär, men det här är ju en typisk röst som ni borde grilla mig över.)
11:23 - Impetigo -> Stövelkatten (1) (Sidd 1) Om vi säger att Empi var ulv för Yem-rösten kan man ju tänka sig att det här också är ett sätt för ulvarna att vältra över mot ett lättare mål (Yem och Stövelkatten var hyfsat anonyma R1), när Sidd-drevet inte verkar flyga.
14:23 - Stövelkatten -> Impetigo (2)
14:47 - Impetigo -> Xyas (1) Här kan man applicera samma idé som på Imps tidigare röst och Empis i början av dagen.
15:00 - Xyas -> Impetigo (3) Är Impetigo bybo är Stövelkattens och Xyas röster klart misstänkta för att vara försök att rädda Rasmus.
19:39 - Empiricus -> RasmusL (4) (Yem_86 0) Är Impetigo bybo är Empiricus rimligtvis grön.
19:46 - RasmusL -> Impetigo (4)
20:50 - Impetigo -> RasmusL (5) (Xyas 0)

21:00 - STOPP!

Jag ser två scenarion angående ulvarnas agerande sista dagen innan deadline:
1. Antingen försökte de veva igång alternativdrev mot "lätta mål" (Stövel, Yem och Xyas) och i så fall är Impetigo och Empiricus kanske ulvar tillsammans.
2. Eller så försökte de rädda Rasmus genom att hänga Impetigo. I så fall är Empi och Impetigo grön, och Xyas och Stövelkatten misstänkta.

Jag gör såhär:

Röst: @Stövelkatten
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Bra med röstningslistor å tider @Vimes

Såg nu att det inte stämde med att Martin hopade på Rasmuståget precis innan deadline .
Antingen tolkade jag Empi fel med det eller så gör Empi en medveten luring ang detta.

Röst: @Empiricus
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Bra med röstningslistor å tider @Vimes

Såg nu att det inte stämde med att Martin hopade på Rasmuståget precis innan deadline .
Antingen tolkade jag Empi fel med det eller så gör Empi en medveten luring ang detta.

Röst: @Empiricus
Du tolkar mig fel.
Postat i går kväll:
Martin3 lägger sin röst på RasmusL i går klockan 20.52, med motiveringen "Känns som ingen har rätt av dom. Det är dock inte ovanligt att Sidd vevar på och skapar kaos i R1, klart ovanligare för RasmusL vad jag kan minnas. Dessutomhar jag ett starkt bias för att tycka att Sidd är röd i R1 så jag måste nog säga att verkligheten borde peka mer mot RasmusL än Sidd." Den här meningen pingar lite för mig, här låter Martin3 som om han vet att det finns en ulv bland RasmusL och Sidd, snarare än att det kanske inte finns en ulv där. Detta är också Martin3s sista post förra rundan.
I går syftar då alltså till ett dygn innan deadline.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Med andra ord så postar Martin3 sin sista post 24 timmar och 8 minuter innan deadline runda 1 och är alltså inte alls med i diskussionen på rundans slut, frånvaron i valet mellan RasmusL och Impetigo på sluttampen tycker jag är farligt lågflygeri.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Empi gjorde en analys, men jag tycker ärligt talat att den är rätt dålig. Eller i varje fall hårt influerad av Empis redan etablerade tankat om alla spelare.
@Vimes - Vad gör den dålig? Och självklart är den färgad av hur jag tänker om alla spelare, vilket i sin tur är influerat av vad de faktiskt skriver och hur och när de skriver det? Det här tycker jag är en ganska tam kritik, antingen säger du att jag är ulv och lägger fram en dålig teori för att skydda mig själv och då borde du kunna peka på något konkret eller så säger du att jag är bybo som gör en dålig analys och då borde det vara intresse för bybo-Vimes att lyfta det och styra om mig mot bättre mål. Det här som inte gör någotdera känns mer ulvigt då det inte egentligen åstadkommer någonting.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag är också inne på att ulvar spritt ut sig. Det är inte orimligt att anta 3 ulvar och att de då gick åt de tre olika hållen.

Det vanligaste är att någon av de mest erfarna spelarna blir nattmördade först: Vimes, Basse, Rasmus, Empi, Impetigo. För att det skulle ha misslyckats den här gången ser jag tre troliga scenarier:
1. Vimes blev utsatt för nattmord men kom undan genom att gå till ensamt rum/ det rum RasmusL skulle gå till vilket ger att Vimes är grön.
2. Empi skulle nattmördas men hamnade i ett rum med enbart bybor.
3. Impetigo skulle nattmördas men hamnade i ett rum med bara bybor.

Eftersom ulvarnatroligtvis vill optimera sina chanser och de visste att RasmusL skulle åka så lär inte RasmusL ha varit ulven som skulle gå mitten vilket var det troligaste stället för folk att gå till. Det gör scenario 3 mer osannolik

scenario 2 är inte osannolikt och skulle gröna mig och Sidd. Scenario 1 skulle gröna Vimes som absolut skulle kunna vara ulv i de andra scenariorna. Samma sak för mig och Sidd i scenario 1 & 3.

Jag tror att det är högst sannolikt en ulvbland mig, empi, siddoch Vimes. Samt en hos Imp, Yem, Stövel och Xyas.
Av de grupperna ser jag just nu Empi som rödast i grupp VEMS då jag köper Sidds vevande i R1 som standard-Sidd.

I grupp YXIS håller jag nog Stövel och Xyas som mest röda. Tyckte inte Stövelkatten kom med något första dagen. Kom förvisso med en analys andra dagen men inget mer. Xyas är ovanligt tyst, även för att vara Xyas.
Ulvarna visste ett tag innan rundans slut att RasmusL skulle hängas, och visa sig vara ulv. Utröstning sker först, så du kan inte riktigt grunda en teori på att RasmusL skulle ha gått åt ett visst håll.

Vi vet att Sidd sa att han skulle till Rökrummet. Vi vet inte om Sidd är ulv eller bybo, och innan förra rundans slut hade vi inte färg på Sidd. Det hade kunnat vara ulvSidd som lockar oskyldiga bybor in i fördärvet för att dödsmörda dem med ett askfat.
Du valde att gå till rökrummet, och det gjorde jag också. Mitt val grundade sig i att jag slog en tärning. Varför gick du till rökrummet?
Hursomhelst dog ingen av oss, så skulle Sidd vara ulv som försökt nattmörda någon så var det i så fall ingen av oss.

Jag ser inte hur någon som går mot rökrummet skulle få för sig att mörda en bybo-Sidd, det känns lite som att det hade varit att lyfta en skylt med orden "Titta på oss i det här rummet", så en ulv i rökrummet hade nog valt att inte nattmörda alls. Varför skulle då en ulv gå till rökrummet? För att leta chiffer som leder till bättre nattmord eller för att de bestämt sig för att inte nattmörda denna runda?

Det finns garanterat inte två ulvar tillsammans med mig i rökrummet, så är det en av dig och Sidd så är det nog du.
Finns det tre ulvar så har den andre således tagit sig till matsalen eller galleriet.

Det är ju ett rent slumpval för ulvarna om de försöker nattmörda någon, och jag tror inte man kan utläsa någonting av förflyttningarna i sig, men självklart kan folk få förklara sina val av förflyttning. Det jag dock tänker som alternativ i avsaknaden av nattmord till att de valt att inte mörda är att Vimes om han är ulv står själv och kan inte nattmörda även om han vill - det skulle enklast förklara varför ingen dog om ulvarna försökte nattmörda. Alternativet är att någon av de fyra i matsalen försökte mörda någon som inte är i matsalen.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Du tolkar mig fel.
Postat i går kväll:

I går syftar då alltså till ett dygn innan deadline.
Ja jag tolkade det fel vilket gör Martins röst mindre konstig. Dock så röstade både du och Impetigo väldigt sent på Rasmus.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Det har du rätt i. Svårt när rösterna inte är fetstilta. Ny räkning:

8/8
14:07 - Martin3 -> Stövelkatten (1)
14:26 - Sidd -> RasmusL (1)
15:08 - Yem_86 -> RasmusL (2)
15:52 - RasmusL -> Sidd (1)
16:06 - Empiricus -> Sidd (2)
18:00 - Impetigo -> Sidd (3)
19:11 - Vimes -> RasmusL (3)
20:52 - Martin3 -> RasmusL (4) (Stövelkatten 0)

9/8
08:48 - Empiricus -> Yem_86 (1) (Sidd 2)
10:09 - Vimes -> Impetigo (1) (RasmusL 3)
11:23 - Impetigo -> Stövelkatten (1) (Sidd 1)
14:23 - Stövelkatten -> Impetigo (2)
14:47 - Impetigo -> Xyas (1)
15:00 - Xyas -> Impetigo (3)
19:39 - Empiricus -> RasmusL (4) (Yem_86 0)
19:46 - RasmusL -> Impetigo (4)
20:50 - Impetigo -> RasmusL (5) (Xyas 0)
21:00 - STOPP!

Vi lägger in Rasmus som röd och stryker under de röster som skiftar vilket alternativ som leder (går upp i ensam eller delad ledning).

8/8
14:07 - Martin3 -> Stövelkatten (1)
14:26 - Sidd -> RasmusL (1)
15:08 - Yem_86 -> RasmusL (2)

15:52 - RasmusL -> Sidd (1)
16:06 - Empiricus -> Sidd (2)
18:00 - Impetigo -> Sidd (3)
19:11 - Vimes -> RasmusL (3)
20:52 - Martin3 -> RasmusL (4) (Stövelkatten 0)


9/8
08:48 - Empiricus -> Yem_86 (1) (Sidd 2)
10:09 - Vimes -> Impetigo (1) (RasmusL 3)
11:23 - Impetigo -> Stövelkatten (1) (Sidd 1)
14:23 - Stövelkatten -> Impetigo (2)
14:47 - Impetigo -> Xyas (1)
15:00 - Xyas -> Impetigo (3)
19:39 - Empiricus -> RasmusL (4) (Yem_86 0)
19:46 - RasmusL -> Impetigo (4)
20:50 - Impetigo -> RasmusL (5) (Xyas 0)

21:00 - STOPP!

Så, jag tänker att det första att fundera på är vad en grön eller röd Impetigo gör med hur det här ser ut. Samma lista med mina kommentarer:
8/8
14:07 - Martin3 -> Stövelkatten (1)
14:26 - Sidd -> RasmusL (1)
15:08 - Yem_86 -> RasmusL (2)
Oavsett Impetigos status säger det inte så mycket att Yem och Sidd röstar på ulven tidigt.
15:52 - RasmusL -> Sidd (1)
16:06 - Empiricus -> Sidd (2)
18:00 - Impetigo -> Sidd (3)
Här peakar Sidd-drevet och går om de två röster Rasmus har fått.
19:11 - Vimes -> RasmusL (3)
20:52 - Martin3 -> RasmusL (4) (Stövelkatten 0)
Rasmus-drevet är igång på riktigt, och det borde vara tydligt för alla att Rasmus på riktigt är ett alternativ för utröstning.

9/8
08:48 - Empiricus -> Yem_86 (1) (Sidd 2) Empis försök på Yem kan tolkas som ett försök av en ulv att dra igång ett annat drev när Sidd-drevet inte verkar lyfta.
10:09 - Vimes -> Impetigo (1) (RasmusL 3) Den här jäkla klanten som röstade här borde ju skjutas på torget eller i varje fall spärras in. (Eller ja, jag vet ju att jag är bybo och sådär, men det här är ju en typisk röst som ni borde grilla mig över.)
11:23 - Impetigo -> Stövelkatten (1) (Sidd 1) Om vi säger att Empi var ulv för Yem-rösten kan man ju tänka sig att det här också är ett sätt för ulvarna att vältra över mot ett lättare mål (Yem och Stövelkatten var hyfsat anonyma R1), när Sidd-drevet inte verkar flyga.
14:23 - Stövelkatten -> Impetigo (2)
14:47 - Impetigo -> Xyas (1) Här kan man applicera samma idé som på Imps tidigare röst och Empis i början av dagen.
15:00 - Xyas -> Impetigo (3) Är Impetigo bybo är Stövelkattens och Xyas röster klart misstänkta för att vara försök att rädda Rasmus.
19:39 - Empiricus -> RasmusL (4) (Yem_86 0) Är Impetigo bybo är Empiricus rimligtvis grön.
19:46 - RasmusL -> Impetigo (4)
20:50 - Impetigo -> RasmusL (5) (Xyas 0)

21:00 - STOPP!

Jag ser två scenarion angående ulvarnas agerande sista dagen innan deadline:
1. Antingen försökte de veva igång alternativdrev mot "lätta mål" (Stövel, Yem och Xyas) och i så fall är Impetigo och Empiricus kanske ulvar tillsammans.
2. Eller så försökte de rädda Rasmus genom att hänga Impetigo. I så fall är Empi och Impetigo grön, och Xyas och Stövelkatten misstänkta.

Jag gör såhär:

Röst: @Stövelkatten
Visst, det är svårt att se nåt vad gäller röstning på Yem och Stövelkatten men visst sticker Empi, Impetigo och Vimes lite ut när du ser över detta.
Varför verkar du så distanserad från Impetigo och Empi?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
976
Ulvarna visste ett tag innan rundans slut att RasmusL skulle hängas, och visa sig vara ulv. Utröstning sker först, så du kan inte riktigt grunda en teori på att RasmusL skulle ha gått åt ett visst håll.

Vi vet att Sidd sa att han skulle till Rökrummet. Vi vet inte om Sidd är ulv eller bybo, och innan förra rundans slut hade vi inte färg på Sidd. Det hade kunnat vara ulvSidd som lockar oskyldiga bybor in i fördärvet för att dödsmörda dem med ett askfat.
Du valde att gå till rökrummet, och det gjorde jag också. Mitt val grundade sig i att jag slog en tärning. Varför gick du till rökrummet?
Hursomhelst dog ingen av oss, så skulle Sidd vara ulv som försökt nattmörda någon så var det i så fall ingen av oss.

Jag ser inte hur någon som går mot rökrummet skulle få för sig att mörda en bybo-Sidd, det känns lite som att det hade varit att lyfta en skylt med orden "Titta på oss i det här rummet", så en ulv i rökrummet hade nog valt att inte nattmörda alls. Varför skulle då en ulv gå till rökrummet? För att leta chiffer som leder till bättre nattmord eller för att de bestämt sig för att inte nattmörda denna runda?

Det finns garanterat inte två ulvar tillsammans med mig i rökrummet, så är det en av dig och Sidd så är det nog du.
Finns det tre ulvar så har den andre således tagit sig till matsalen eller galleriet.

Det är ju ett rent slumpval för ulvarna om de försöker nattmörda någon, och jag tror inte man kan utläsa någonting av förflyttningarna i sig, men självklart kan folk få förklara sina val av förflyttning. Det jag dock tänker som alternativ i avsaknaden av nattmord till att de valt att inte mörda är att Vimes om han är ulv står själv och kan inte nattmörda även om han vill - det skulle enklast förklara varför ingen dog om ulvarna försökte nattmörda. Alternativet är att någon av de fyra i matsalen försökte mörda någon som inte är i matsalen.
Min teori bygger på att de skulle valt ett håll var och att RasmusL, som de visste skulle röstas ut, gick åt ett av de håll som det var troligast att det fanns färst antal spelare om något magiskt skullehända på slutet, det var trots allt väldigt jämnt.

Jag hade missat att Sidd outat håll, någon påpekade att han hade gjort så men jag hade inte kollat upp det innan jag valde. Jag försökte gå till rummet som skulle vara tommast och antog att vänster till rökrummet hade lite bättre odds än höger. Det var uppenbarligen fel men så är det med slumpen.

Något jag inte riktigt förstår är något du verkar vara inne på och det är att ulvarnas nattmord sker personligt per ulv och inte lokalt hos ulvar. Har vi någonsin haft det så? Det låter väldigt märkligt och väldigt svårt för ulvarna vilket får mig att tro att du antingen sitter på mer kunskap och försagt dig eller så drar du slutsatser som jag inte riktigt förstår.

Du får gärna förklara hur du tänker men just nu är jag mest orolig för dig.

Röst: @Empiricus
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Något jag inte riktigt förstår är något du verkar vara inne på och det är att ulvarnas nattmord sker personligt per ulv och inte lokalt hos ulvar. Har vi någonsin haft det så? Det låter väldigt märkligt och väldigt svårt för ulvarna vilket får mig att tro att du antingen sitter på mer kunskap och försagt dig eller så drar du slutsatser som jag inte riktigt förstår.

Du får gärna förklara hur du tänker men just nu är jag mest orolig för dig.
Visst, om ulvarna kan mörda lokalt så innebär det väl att en ulv måste finnas i rummet där mordet skall ske. Oavsett om ulvarna har varsitt mordförsök eller ett mordförsök gemensamt som bara kan ske lokalt så gäller ju mitt resonemang ovan. Vi vet inte om det föreligger åt ena eller andra hållet, och nu är mitt minne inte perfekt med det kan ha förekommit tidigare och jag vet att det iallafall har diskuterats i tidigare spel också.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Varför verkar du så distanserad från Impetigo och Empi?
Det här förstår jag inte.

Är Impetigo ulv är det svårt att säga så mycket i och med att det var två ulvar på väg mot galgen. Det gör att Empis Rasmus-dödar-röst inte är värd något och lirar bra med att Empiricus och Impetigo försökte dra igång alternativa drev (Xyas och Yem) när Sidd-drevet dog.

Jag tycker dock att den mest uppenbara tolkningen av utröstningen är att Xyas och/eller Stövelkatten försökte rädda Rasmus genom att rösts Impetigo. (Eller att jag försökte göra det då, men det vet jag ju inte stämmer.)
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Ytterligare en uppenbar tolkning är ju att Martin3 grönas av röstningen:

18:00 - Impetigo -> Sidd (3) Här peakar Sidd-drevet och går om de två röster Rasmus har fått.
19:11 - Vimes -> RasmusL (3)
20:52 - Martin3 -> RasmusL (4) (Stövelkatten 0)

Martin3 är i allra högsta grad en del av att Rasmus-drevet är det som gäller efter första rundas första dag.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Visst, om ulvarna kan mörda lokalt så innebär det väl att en ulv måste finnas i rummet där mordet skall ske. Oavsett om ulvarna har varsitt mordförsök eller ett mordförsök gemensamt som bara kan ske lokalt så gäller ju mitt resonemang ovan. Vi vet inte om det föreligger åt ena eller andra hållet, och nu är mitt minne inte perfekt med det kan ha förekommit tidigare och jag vet att det iallafall har diskuterats i tidigare spel också.
Dubbelkollade minnet mot verkligheten, i mörkret mellan stjärnorna som Basse arrangerade så hade vi personliga nattmord.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Så, sammanfattat:

Är Impetigo grön är antagligen Empiricus och Martin gröna. Xyas och Stövelkatten ser misstänkta ut.

Är han däremot röd noterar jag att han och Empiricus båda försöker starta alternativa drev runt samma tid i R1.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
@Vimes - Vad gör den dålig? Och självklart är den färgad av hur jag tänker om alla spelare, vilket i sin tur är influerat av vad de faktiskt skriver och hur och när de skriver det? Det här tycker jag är en ganska tam kritik, antingen säger du att jag är ulv och lägger fram en dålig teori för att skydda mig själv och då borde du kunna peka på något konkret eller så säger du att jag är bybo som gör en dålig analys och då borde det vara intresse för bybo-Vimes att lyfta det och styra om mig mot bättre mål. Det här som inte gör någotdera känns mer ulvigt då det inte egentligen åstadkommer någonting.
Tre saker:
1. Du grönar Sidd och Yem av röstningen, vilket jag menar inte alls är någon självklarhet
2. Du grönar inte Martin3, trots att han är den som gör Rasmus-drevet till det ledande alternativet
3. Du säger att Xyas och Stövelkatten är mellanmjölk när deras Impetigo-röster väl rimligtvis är de mest klassiska ulv-rösterna under hela förra rundan
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Jag tycker nog att man bör kunna - och att det är det bättre sättet att spela på - göra röstmönsteranalys utan att blanda in de läsningar man gjort av spelare i övrigt i analysen. Sedan är ju förstås "hur folk spelat" och "vad jag känner i magen när jag tänker på den å den" saker som spelar in när man väljer hur man vill dreva och rösta, men själva röstmönsteranalysen blir ju inte bättre för att jag blandar in mina "mjuka" analyser.

Det kan absolut vara så att du är en ulv som bara blarrar och att det är därför analysen inte var något bra. Det var inte min spontana tanke eftersom jag menar att du grönas rätt rejält av utröstningen. Men nu när jag läser ditt inlägg igen tycker jag nog att det påminner ganska mycket om en ulv som låtsas vara konstruktiv utan att säga något av värde. Är du ulv är ju rimligtvis Impetigo det också. Så jag kanske borde verkar för en utröstning av dig istället?

Men, ärligt talat tyckte jag nog bara att det var en bristfällig analys. Att jag påpekade det innan jag skrev min egen analys var för att din analys inte skulle etableras som någon form av sanning innan jag själv hade hunnit kolla på det. Så det fanns något form av bybostrategiskt tänkande bakom att skriva ner dig :) Sedan: jag borde styra om dig mot bättre mål. Jag absolut. Jag har ju gjort det. Jag har ju gjort min egen analys där det väl är tydligt att jag tycker att vi borde rösta ut Stövelkatten eller Xyas sett till röstningsmönstren? Att försöka få det här till att jag bara neggar och inte bidrar med något eget är direkt falskt, tycker jag.

Och: ni som röstar Martin gör ju det trots utröstningen förra rundan.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Är Impetigo grön är antagligen Empiricus och Martin gröna
Detta är inte helt korrekt, bäste herr Varulvsspelsprofessor! Är det så att Impetigo är grön säger det ingenting om Martin! Martins röst på Rasmus är en röst där de möjliga alternativen är Rasmus eller Sidd! Impetigos eventuella grönhet eller rödhet säger inget om Martins dito!

---

Alltså: röstningen förra rundan stärker Martin alldeles oavsett Impetigos färg.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Så, sammanfattat:

Är Impetigo grön är antagligen Empiricus och Martin gröna. Xyas och Stövelkatten ser misstänkta ut.

Är han däremot röd noterar jag att han och Empiricus båda försöker starta alternativa drev runt samma tid i R1.
Jag tycker ju att Stövelkatten är grön för att denne i tråden lyfte en spaning på att vi kan återaktivera Hallen-chiffrets begränsning av nattmord. Nått en Ulv ej skulle lyft.
Stämmer inte den tolkningen bra @Vimes @Empiricus @Xyas mfl?
 
Top