zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,753
Jag är ganska säker på att det första äventyret jag skrev själv hette Skelettbyn... gissa...(Skelettön var en ö, med skelett, och det var det).
Jag är ganska säker på att det första äventyret jag skrev själv hette Skelettbyn... gissa...(Skelettön var en ö, med skelett, och det var det).
Bara i RoleMaster. För där var det diminishing returns på XP för att döda samma sorts fiende många gånger, så man var tvungen att hålla reda på hur många av varje sort man fällt.Och så hade vi dödslistor... det har vi inte längre... men dödslistor har väl alla eller?
Det hade jag glömt, men, ja, så var det ju!Bara i RoleMaster. För där var det diminishing returns på XP för att döda samma sorts fiende många gånger, så man var tvungen att hålla reda på hur många av varje sort man fällt.
Inte nog med det, man höll reda på hur många miles man rest i olika sorters terräng etc. etc.Det hade jag glömt, men, ja, så var det ju!
Så istället för att leta upp några vättar att mörda för att komma över gränsen, kunde man bara göra en semesterresa. Fantastiskt system.Inte nog med det, man höll reda på hur många miles man rest i olika sorters terräng etc. etc.
Det här är ju briljant.Jag hade theme songs för alla viktiga NPC:er. Alltså, jag spelade aldrig dem vid bordet ovh spelarna visste inte om det eller så. Men jag lade ner en massa tid på det.
Det är ju exemplariskt. Gör alltid så i mina konventsäventyr. +Vapen, försvarsbonus, kraftpoäng och besvärjelser.Och jag hade en anteckningsbok där jag skrev ner alla personer rollpersonerna kunde möta i äventyren och kunde råka i strid med, och alla dessa personers kroppspoäng tydligt uppräknade med ringar, redo att ta emot kryss när rollpersonerna gick lös på dem.
Snart insåg vi att det här kanske inte var en optimal lösning, och idag känns det helt absurt.
Yes. Dödslistor är ett måste. Helst med rubriken ”Före detta fiender”.Och så hade vi dödslistor... det har vi inte längre... men dödslistor har väl alla eller?
I SRR hade vi en gång ett läge där det var helt entydigt att en rollperson skulle dö… så en annan såg till att få in det dödande skottet så att XP inte skulle förfaras.Inte nog med det, man höll reda på hur många miles man rest i olika sorters terräng etc. etc.
Jag minns inte att någon av oss fick XP-belöningen för att dö och bli återupplivad, men även den minskade om det hände flera gånger...
Men tekniskt sett är väl detta minnet OT eftersom det var systemet som fick oss att göra detta, det var inte några fixa idéer vi kom på av oss själva.
Det ledde ju till små fantastiska krönikor med km och terräng, till/från plats och väder. Mycket Appendix B i Konungens återkomst. Älskar det än idag fast gör det aldrig av någon anledning .Inte nog med det, man höll reda på hur många miles man rest i olika sorters terräng etc. etc.
Jag undrar verkligen varför...Det ledde ju till små fantastiska krönikor med km och terräng, till/från plats och väder. Mycket Appendix B i Konungens återkomst. Älskar det än idag fast gör det aldrig av någon anledning .
Alltså, någon borde kanske tipsa Wizards om den här modellen, så att de kan lära sig skriva bra räfsade äventyr istället för dåliga ….Innan jag fick Stjärnornas krig rollspelet i julklapp var solo-äventyr min enda kontakt med hobbyn. Så de två första äventyren jag hittade på skrev jag enligt den mallen, med text att läsa för spelarna och färdiga valalternativ.
WoD håller väl fortfarande på med det där? Jag förmodar att ni inte hatade matte annars hade ni förmodligen gjort det fortfarande?Jag kom just att tänka på en av de märkligare vanor jag/vi hade när det spelades rollspel i mitten av 80-talet:
Inför ett äventyr tyckte vi att det var viktigt att spelledaren var förberedd för att räkna ner fiendernas kroppspoäng. Detta skulle göras på samma sätt som på rollformuläret -- alltså genom att fiendens kroppspoäng kryssades, tills alla rutorna var fyllda, och fienden var besegrad. Det skulle alltså se ut på det här sättet:
Orch 1 OOOOOOOOOOOOO
Orch 2 OOOOOOOOOO
Orch 3 OOOOOOOOOOOO
Orchhövding OOOOOOOOOOOOOOO
Graug den Fruktansvärda OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
Och jag hade en anteckningsbok där jag skrev ner alla personer rollpersonerna kunde möta i äventyren och kunde råka i strid med, och alla dessa personers kroppspoäng tydligt uppräknade med ringar, redo att ta emot kryss när rollpersonerna gick lös på dem.
Snart insåg vi att det här kanske inte var en optimal lösning, och idag känns det helt absurt.
Minnet svek mig visst. Det var många fler människor, och lika många kattmän som ankor. Men ankorna var mest minnesvärda.Jag förde statistik över hur många rollpersoner av vardera ras som var och en i gruppen spelade, oklart varför. Jag hade flest streck i ankkolumnen