Vi tar det här i en ny tråd, va?För ska vi vara ärliga så har det väl aldrig stått i något spel att "om RP misslyckas med slaget ska de framstå som inkompetenta clowner" utan det är något som vi har tagit med oss in i spelet.
Jag tror att det absolut går att skylla på spelen i det att rollpersoner framståe som inkompetenta i spel. Även om det inte står skrivet rakt ut så är det något många har upplevt och klagat på i många olika spel. Det tyder ganska hårt på att det är en emergent egenskap hos spel som fungerar enligt metoden "Slå en tärning för att se om du lyckas". Jag tror att det helt enkelt är så att det är det enklaste sättet att beskriva ett misslyckande på, och det ligger nog till och med lite i själva ordet misslyckas som antyder det. En duktig spelare kan beskriva det på andra sätt, men det är en färdighet man måste lära sig. Och få spel ger någon vägledning här. Istället säger man ingenting, och då blir den enklaste lösningen ofta "Du missar", när en enarmad femåring skulle kunna träffa en person som står framför dem. Då framstår man lätt som inkompetent.
Det finns också sällan någon större vägledning till vad tärningsslaget betyder. Det är inte hur svårt låset är att dyrka upp, så att misslyckas på slaget betyder ju inte att låset var ett krångligt lås. Nej, vi vet att låset inte är ett ovanligt svårt lås, eftersom det inte gav någon modifikation på slaget. Ändå misslyckades min rollperson med att dyrka upp det.
Sedan kanske en del kommer ifrån den gamla goda tiden med fummeltabeller där man hugger sig själv i foten, snubblar på osynliga sköldpaddor och sväljer sin egen tunga.