Du bara hittar på / föreslår nu, eller hur? (eller har FL publicerat det där?)
Men precis - det där är EN tänkbar mekanism.
Mina invändningar, som jag kan ha utan att speltesta:
- när man har ca 12 KP, och vapen gör ca 2T8 i skada, är att varje reflexparad blir ... nästan som ett death save.
- det blir mycket tärningsrullande (attacker lyckas, reflexparad lyckas) som inte leder någonstans.
Hur som helst så skulle det göra DoD bättre - man har i varje fall ett val och en chans.
Jag vet ju att det finns spel som kör med "gard" och spel som kör med att man får fler KP och det är ju mer stabilt.
(EDIT: jag personligen är mer sugen på idén att man bara möter en motståndare åt gången/varje runda... och att de som är fler kan "rotera", "supportera" eller göra något annat som "fria"... inte minst därför att jag GILLAR Fria Ligans princip att alla har EN handling, då blir rundorna snabba och enkla istället för besvärliga (som i D&D 5e)... och om man tar principen med EN handling hela vägen, så leder det till att man bara kan möta (anfallas av) en fiende åt gången. Då kan man sedan införa monster/hjälteförmågor som på riktigt ger en extra handling, så att man kan engagera två motståndare åt gången - men då är det en offensiv kapacitet, inte ett nödvändigt försvar)