Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Eller genom att falla av båten efter ett misslyckat slag för att klättra upp i masten, och drunkna efter ett misslyckat slag för simma.Förr eller senare dör du av ett yxhugg i ryggen eller ett infekterat råttbett.
Eller genom att falla av båten efter ett misslyckat slag för att klättra upp i masten, och drunkna efter ett misslyckat slag för simma.Förr eller senare dör du av ett yxhugg i ryggen eller ett infekterat råttbett.
LIte som med första- och andrahandsfärdigheter i Rolemaster och MERP/SRR?Min åsikt är att ska man ha färdigheter så ska man ha många.
Min favoritvariant är ett system med ett fåtal huvud-stats som tar hand om den mesta dagliga handlingsresolutionen (smyga, banka gobbos, övertala och allt sånt där) och sedan en stor mängd smala expertisområden som representerar sådant som kräver specialiserad träning (juridik, smide, historia, tämja djur). Dessa senare kommer kanske inte att komma upp i spel särskilt ofta, men när de gör det så tjänar de till att ge rollpersonen ett litet spotlight-moment, lösa problem på oväntade sätt och så vidare.
Ingen aning, men jag gissar att de spelen har grundegenskaper också (så tre nivåer), medan jag tänkte mig två nivåer.LIte som med första- och andrahandsfärdigheter i Rolemaster och MERP/SRR?
Riktigt svidande kritik - en anledning varför jag kastade ut ett av mina system, för mina spelare sade också "går lika bra att spela utan reglerna".My players at the time had experience with Matrix-style wargames (which are resolved through presenting an argument to the GM or group and then making a roll based on assigned odds) and while they enjoyed the game, they ended up wondering why we had character sheets instead of just freeforming it.
De mer friformiga scenariorna hade "Slå 1T20, högt är bra".edit: This is very close to how the Danish convention scene tended to run back in the late 80s early 90s, but I am not sure if a similar thing was the case in Sweden where you guys had a real RPG industry.
Inte särskilt. Det går oftast ganska bra att spela utan regler.Riktigt svidande kritik - en anledning varför jag kastade ut ett av mina system, för mina spelare sade också "går lika bra att spela utan reglerna".
i think it can be a really valuable learning lesson for players and GM to focus the roleplaying and storytellingInte särskilt. Det går oftast ganska bra att spela utan regler.