Färdigheter eller inte färdigheter det är frågan

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Förr eller senare dör du av ett yxhugg i ryggen eller ett infekterat råttbett.
Eller genom att falla av båten efter ett misslyckat slag för att klättra upp i masten, och drunkna efter ett misslyckat slag för simma.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,098
Min åsikt är att ska man ha färdigheter så ska man ha många.

Min favoritvariant är ett system med ett fåtal huvud-stats som tar hand om den mesta dagliga handlingsresolutionen (smyga, banka gobbos, övertala och allt sånt där) och sedan en stor mängd smala expertisområden som representerar sådant som kräver specialiserad träning (juridik, smide, historia, tämja djur). Dessa senare kommer kanske inte att komma upp i spel särskilt ofta, men när de gör det så tjänar de till att ge rollpersonen ett litet spotlight-moment, lösa problem på oväntade sätt och så vidare.
LIte som med första- och andrahandsfärdigheter i Rolemaster och MERP/SRR?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
My players at the time had experience with Matrix-style wargames (which are resolved through presenting an argument to the GM or group and then making a roll based on assigned odds) and while they enjoyed the game, they ended up wondering why we had character sheets instead of just freeforming it.
Riktigt svidande kritik - en anledning varför jag kastade ut ett av mina system, för mina spelare sade också "går lika bra att spela utan reglerna".

edit: This is very close to how the Danish convention scene tended to run back in the late 80s early 90s, but I am not sure if a similar thing was the case in Sweden where you guys had a real RPG industry.
De mer friformiga scenariorna hade "Slå 1T20, högt är bra".
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Riktigt svidande kritik - en anledning varför jag kastade ut ett av mina system, för mina spelare sade också "går lika bra att spela utan reglerna".
Inte särskilt. Det går oftast ganska bra att spela utan regler.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Fortsatt fundering ... Det finns rollspel som använder både färdigheter och feats/specialförmågor/talanger, där vissa talanger ger bonus på färdighetsslag. WFRP gör det, liksom både Coriolis och Svärdets Sång, bara för att ta några exempel. Det funkar absolut, men samtidigt kan jag tycka att det är lite onödigt. Visst, talangen kan ha ett coolt namn och ge extra färg åt rollpersonen, men det blir också två saker för spelaren att hålla reda på där det egentligen bara hade behövts en. Så jag tänker ... Blanda inte ihop saker.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Jag gillar lagom många färdigheter för spelet i fråga.

...

Ja ja, det är ett nosenssvar. Men jag gillar Fria Ligans uppsättning för vanliga äventyrarrollspel rätt ofta, antingen 12 eller 16, de brukar vara lagom breda. Jag gillar även att inte ha några gängse färdigheter alls, bara breda grundvärden man slår för och sedan supersmala färdigheter/specialförmågor som hanterar specialkunskaper. Det passar kanske spel i lite spretigare världar, där rollpersonerna skiljer sig mer dramatiskt från varandra.
 
Top