I äventyren till Drakar och Demoner kryllar det av magiska prylar som rollpersonerna kommer att hitta och vilja använda. Vad det inte kryllar av är tydliga regler för hur det ska gå till när rollpersonerna listar ut att ett föremål är magiskt och hur det ska användas.
I någon version sägs det att en magiker kan använda besvärjelserna Varseblivning och Syn för att undersöka magiska föremål, men det är lite tråkigt att det ska krävas två specifika besvärjelser för det.
Jag har vaga minnen av att jag förr i tiden tillät en magiker att slå något sorts slag för att "känna" att ett föremål är magiskt. Hur de sedan listade ut vad det gjorde minns jag inte alls.
Hur tycker ni att det borde fungera? Förstår vem som helst att ett föremål är magiskt bara genom att titta på det? Kan bara en magiker göra det? Kan en magiker göra det genom att undersöka det och experimentera? Eller krävs det specifika besvärjelser?
I någon version sägs det att en magiker kan använda besvärjelserna Varseblivning och Syn för att undersöka magiska föremål, men det är lite tråkigt att det ska krävas två specifika besvärjelser för det.
Jag har vaga minnen av att jag förr i tiden tillät en magiker att slå något sorts slag för att "känna" att ett föremål är magiskt. Hur de sedan listade ut vad det gjorde minns jag inte alls.
Hur tycker ni att det borde fungera? Förstår vem som helst att ett föremål är magiskt bara genom att titta på det? Kan bara en magiker göra det? Kan en magiker göra det genom att undersöka det och experimentera? Eller krävs det specifika besvärjelser?