Jag har funderat en hel del på hur jag som spelledare bäst hanterar grupper av väldigt blandade rollpersoner, kompetens och bakgrundsmässigt.
Det finns en tendens när jag spelat att se grupper som är otroligt mixade - välrustade riddare, loppiga tjuvar, dammiga akademiker, skrupellösa smugglare, magiker som kan lösa allt i ett knäpp. Detta ger en spännande och färgrik grupp, men när det kommer till utmaningar blir det knepigt. Många utmaningar i rollspel prövar hela gruppen, och då kan det bli knepigt när rollpersonerna inte är ungefär lika kapabla som varandra. Speciellt strid, som ofta tar längre tid än det mesta annat, blir knepigt när en rollperson knappt är beväpnad, och en annat bär helrustning och stora vapen. Strid är också en så stor del av alla färdiga äventyr, så det brukar vara en av de "standardutmaningar" som är enkla att slänga in varstans, trots att vissa karaktärer då inte riktigt kan lysa.
En del rollspel underlättar detta genom sin konstruktion - till exempel mer tydligt stridsfokuserade spel som D&D, där oavsett vilken karaktär du gör kommer ni förmodligen vara ungefär lika bra på att slåss allihopa från början. Men andra spel ger mycket friare tyglar, där det finns en risk att spelarna drar åt olika håll.
Hur gör ni för att hantera detta? Är ni tydliga med att alla rollpersoner behöver vara dugligt kompetenta?
Det finns en tendens när jag spelat att se grupper som är otroligt mixade - välrustade riddare, loppiga tjuvar, dammiga akademiker, skrupellösa smugglare, magiker som kan lösa allt i ett knäpp. Detta ger en spännande och färgrik grupp, men när det kommer till utmaningar blir det knepigt. Många utmaningar i rollspel prövar hela gruppen, och då kan det bli knepigt när rollpersonerna inte är ungefär lika kapabla som varandra. Speciellt strid, som ofta tar längre tid än det mesta annat, blir knepigt när en rollperson knappt är beväpnad, och en annat bär helrustning och stora vapen. Strid är också en så stor del av alla färdiga äventyr, så det brukar vara en av de "standardutmaningar" som är enkla att slänga in varstans, trots att vissa karaktärer då inte riktigt kan lysa.
En del rollspel underlättar detta genom sin konstruktion - till exempel mer tydligt stridsfokuserade spel som D&D, där oavsett vilken karaktär du gör kommer ni förmodligen vara ungefär lika bra på att slåss allihopa från början. Men andra spel ger mycket friare tyglar, där det finns en risk att spelarna drar åt olika håll.
Hur gör ni för att hantera detta? Är ni tydliga med att alla rollpersoner behöver vara dugligt kompetenta?