Varulv Varulvsjägarna R1

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Varulvsjägarna
”Nu när det är lite lugnare på jobbet🤪
Bild.jpeg
Varje fullmånesnatt hemsöks ni av mardrömmar med osäkra fragment av hemska barndomsminnen då skräck lamslog bygden. Nu ingår ni i den lilla hemliga organisationen Varulvsjägarna, det ända hoppet om räddning.
Märkliga försvinnanden har ånyo skett och ni anar att det värsta härjar i bygden igen.
Så nu har ni samlats i er hemliga möteslokal på byns Värdhus ”Sidds Taverna”.
Snart är det fullmåne igen.


Regler:
Alla ordinarie Varulvsregler gäller såsom:
1: Ni får inte prata om spelet utanför speltråden om inte era roller specificerar att det är tillåtet.
2: Ni får inte redigera/radera inlägg.
3: Ni får ej ”hacka” spelsaiten och andras PM för att söka information.
4: Blir det oavgjort i röstantal avgör röst från spelare som lagt röst först.
5: Kontakta alltid SL om tveksamheter angående regler.
6: När rundans stopptid uppnåtts är rundan slut och inga fler inlägg är tillåtna denna runda.
7: Ni får inte citera era PM genom att klippa och klistra… Alla är kanske vanliga bybor utan förmågor.
8. Du vinner om din fraktion är flest till antalet eller ”byn” ej kan få röstningsmajoritet.
9. SL gör sitt bästa med reglerna och försöker få alla att tycka det är roligt.
10. Följer ni inte reglerna så skickas ni till Templet för bot och bättring, riskerar att förvisas från byn och uteslutas från Varulvsjägarnas ståtliga skara.
Röster skrivs i den allmänna öppna speltråden med användarnamnet rättstavat med fetstil och med @-tecknet innan (gärna på egen rad för extra tydlighet):

Röst: @Sidd

och

Röst: Plats

Ni kan ändra röst om ni behagar och senast lagda röst gäller. Blir det lika väger först lagda röst över.
Aktuella platser i bygden att gemensamt besöka:
  • Värdshuset ”Sidds Taverna”
  • Templet ”Maktens Vilja”
  • Handelsboden ”Handlarn”
  • Sjukstugan ”Pesthuset”
  • Kvarnen ”Malarn”
  • Vägen bort från byn ”Djupa skogen”
  • Borgruinen ”Andetinn”
Rollspersonen
Bild.jpeg

Ni agerar på den plats ni befinner er med er rollsperson som i spelet har 2 grundegenskaper och olika förmågor.
Du har ett visst antal poäng att fördela från start på grundegenskaper och förmågor.

Grundegenskapernas hälsa är mellan 0-3:
0 : Obrukbar, utslagen.
1 : Svag, dålig.
2 : Normal, OK.
3 : Bra, bättre.
  • Fysik: Fysik är ett mått på rollpersonens fysiska hälsa, stryktålighet och hur mycket påfrestningar kroppen tål som helhet.
  • Psyke: Psyke symboliserar rollspersonens intellektuella och mentala status och förnuft. Organisationsförmåga och koncentrationsförmåga.
  • Vid spelstart ska du använda minst 1 poäng per grundegenskap.
Förmågor:
Det finns 2 nivåer och du fördelar 1 poäng per nivå.
Nivå 1: Kunnig och har varit verksam inom förmågans område, utbildad, förstår, har utrustning och kan handhavande…
Nivå 2: Mästerlig, specialiserad och breddad förmåga…
Spelet innehåller även dolda specialförmågor.
Förmågor att välja mellan:
  • Admin: ekonomi, byråkrati…
  • Styrka: fysisk muskelstyrka…
  • Konst/Kultur/Hantverk: välj och specificera verksamhet…
  • Närstrid: Närkamp med tex div tillhyggen…
  • Ingenjör: bygg, fordon…
  • Atletisk: fysisk rörlighet, smidighet, balans…
  • Socialt: kommunikation, språk, ledarskap…
  • Avståndsvapen: vapenhantering…
  • Sjukvård: första hjälpen, hälsa…
  • Kondition: fysisk uthållighet…
  • Vildmarksvana: överlevnad, djurhållning…
Utöver de 10 poäng du skall fördela väljer du en valfri syssla för din rollperson vilket kan ge tillgång till adekvat utrustning och material och kontakter, info och kännedom inom sysslan.
Spelare meddelar sina val via PM till SL efter att PM med individuella roller fördelats vid spelstart.

Deltagare:
@Empiricus
@Stövelkatten
@RasmusL
@Basenanji
@Octagonal
@Pyrrhus
@Vimes

Bild.jpeg
Byn ligger långt från civilisationen djupt in i skogen och bland de oansenliga träbyggnaderna smyger ljusskugga invånare som rädda skuggor i ögonvrån.
Nu är det dags att göra upp nån form av plan.
Ni behöver bestämma er för vilken plats erat uppbåd tillsammans ska undersöka genom att rösta på en plats i byn. Den plats som får flest röster går ni till.
Ni ska även bestämma er för om ni vill lyncha en potentiell Varulv genom att rösta på en annan spelare. Den spelare som får flest röster utsätts för Varulvsjägarnas exorsistritual.


Deadline R1 21:00 sön.
Därefter modererar SL och R2 börjar så fort som möjligt med ny Deadline 21:00 dagen efter.

Lycka till / Sidd
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Dags att knäcka nollan på inläggsfronten några timmar efter spelstart. Jag är ju rätt bra på att vara inte över hövan aktiv på helger på grund av livet som veckopendlare, men något kan vi väl komma igång med.

7 spelare ger ju det rimligt med 1-2 ulvar om vi har en balans som ligger någorlunda nära ett vanillaspel. Nu verkar det ju som om det kommer dyka upp en massa extraförmågor och fluff som kan förvirra/förändra, men åtminstone denna runda så har iaf jag inte någon indikation på att extragrejerna Sidd skriver om ovan kommit i spel än.

Så i dag är det helt vanligt spel, och från och med i morgon är det väl typ kaos :)

För att få igång något snack då:
Röst: @Basenanji
Kan du kort och charmigt spilla bönorna på varför du inte är ulv, så jag kan släppa dig för det här spelet? :)

Röst: Pesthuset
Pliktskyldig röst på sjukvården, jag är lite sugen på att kolla vårdplatsläget och se om det finns nåt kul att sy ihop eller kapa av.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Och kul med nya namn!
@Octagonal och @Pyrrhus - Hade ni inte spelat något varulvsspel tidigare? Hur tänker ni som i så fall bara kikat på utifrån hur vi skall resonera runda 1? Färska tankar är supervälkomna!
 

Octagonal

Swashbuckler
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,952
Första varulsspelet för mig så ska bli spännande!

Hmm svårt att resonera i runda 1. Oftast någon bybo som röstas ut på oklara grunder i olika drev där alla gör sitt bästa för att rädda sig själva :)

Spontant tänker jag att det är bra att outa så mycket som möjligt för att få lite saker i rullning och jaga ut ulvarna. Speciellt om det finns en massa extraförmågor för att göra spelplanen tydligare istället för att alla famlar runt i blindo. Ju sämre kunskapsläget i byn är, ju bättre är det ofta för ulvarna som kan gömma sig i kaoset.

Känslan är även att ulvar i regel är mer lågflygande än bybor. Dels för att inte dra till sig uppmärksamhet men också då dessa ofta redan har en bättre överblick och kan samarbeta i egna trådar. Dom vet mer än vad vi gör och har inga incitament att gräva för mycket om dom själva sitter säkert.

Rimligtvis borde jag då lägga min röst på någon som inte har skrivit så testar att dra igång mitt första drev.
Röst: @Vimes

Plats: Vägen bort från byn
 

Pyrrhus

Veteran
Joined
24 Sep 2022
Messages
20
Första ulvspelet för mig också. 🙂 Så just nu känns det lite tidigt att tänka taktik. Annars tycker jag att det Octagonal skriver låter mycket vettigt. 2 ulvar sägs det. Är det ngn sorts standard eller max eller kan det vara fler ulvar än så?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Välkomna in i spel :)
Det känns nästan lite tidigt med slut på rundan 21 i kväll om det är mindre än 50% som är inne i spel hittills, men men, förhoppningsvis pinnar det igång snart. Pyrrhus, se till att ligga med någon röst på nån så det finns faktiska röster att ta ställning till i nästa rundas analys.

2 ulvar sägs det. Är det ngn sorts standard eller max eller kan det vara fler ulvar än så?
2 ulvar är min killgissning då det med 3 ulvar räcker med ett nattmord och en bybo som röstas ut för ulvavinst efter runda ett.
Med en ulv så är det istället många rundor som den enstaka ulven måste undvika utröstning för att vinna.
Det kan såklart finnas flera faktioner som alla har olika win conditions i spel.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
805
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Har flyttat ett hönshus hela dagen tills nu, men nu jävlar!

Jag tror att det är tvenne ulvar i spel. Något annat känns bara orimligt. Men med alla dessa färdigheter, förmågor och annat fluff så skulle ju upplägget kunna vara annorlunda. Jag har inte riktigt hunnit formulera någon teori kring vad de spelar för roll ännu, och det finns ju inte särskilt mycket att gå på i R1 (som vanligt). Skulle tippa på att ens färdigheter har betydelse för vilka platser som är intressanta dock.

Jag öppnar spelet med en röst på Basenanji, för det vore fan inte ett parti varulvsspel utan det. :D

Röst: Basenanji

Vad har du för tankar kring färdighet, platser och allt sånt där?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Hej och vad kul att det blev ett spel i september! Tack Sidd!

Och vad roligt att vår lilla skara utökats med nya förmågor! Välkomna och hoppas att ni ska trivas!

Jag är inte en varulv utan bybo (för er nya, det är gammal tradition att helt ytan att ha något på fötterna, anklaga mig för att jag är ulv eftersom jag är så "svårläst").

Sedan blir jag ganska nyfiken och lite undrande över det fluffiga upplägget. Misstänker att man kan få ledtrådar från platserna beroende på färdigheter/förmågor - samtidigt som jag också tror att fluffet ändå har marginell betydelse. Vi får väl se.

Jag vill gå till...

Plats: Sidds Taverna

...för att testa om mina färdigheter/förmågor kan ge oss något. Jag har valt sådana efter hur användbara jag tror att de är i ett sånt här spelet med lite fantasyvibbar.

Jag röstar på @RasmusL och ber honom ge oss något om vilken betydelse platserna har i spelet?

Röst: RasmusL
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Okej, ganska brådis nu med tanke på att rundan slutar 21 ikväll!

Jag tycker att platserna låter som något fantasyaktigt och tror då att våra förmågor/färdigheter handlar om att få information utifrån platsen. SL är ju lite kryptisk men vi får väl se nästa runda.

Varför då poängsätta färdigheterna? Kanske för att ulvarna och byborna får kämpa om vem som får informationen. Så om Rasmus Ulv går till Andetinn och har mer i PSY än Basse Bybo så får ulvlaget mer info än byborna.

Låter det rimligt?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Oj, jag ser att jag har röstmajoritet mot mig. Två timmar kvar till rundans slut. Jag måste outa.

Jag har en viktig roll. Ni vill verkligen inte rösta ut mig.
 

Octagonal

Swashbuckler
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,952
Svårt med platserna och möjliga förmågor som tillkommer. Väntar nog till nästa runda för att se mer vad det innebär.

Bra eller dålig idé att du går ut mer med vilken roll? Är du ulv som claimar en roll du inte har så kan en bybo kliva fram så har vi ett case där vi vet att nån är röd. I annat fall hoppas att vi har en väktare som kan förhindra nattmord. Kanske farligt att gå ut så här tidigt men vi är ju inte heller jättemånga deltagare.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Svårt med platserna och möjliga förmågor som tillkommer. Väntar nog till nästa runda för att se mer vad det innebär.
Tips från Basse: hellre att du skriver och gissar än att du inte gör det. Ulvar vinner på att vi håller låg aktivitet och inte lämnar ifrån oss info.

I det här läget är det absolut bättre att du gissar på något! 🙂
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Svårt med platserna och möjliga förmågor som tillkommer. Väntar nog till nästa runda för att se mer vad det innebär.

Bra eller dålig idé att du går ut mer med vilken roll? Är du ulv som claimar en roll du inte har så kan en bybo kliva fram så har vi ett case där vi vet att nån är röd. I annat fall hoppas att vi har en väktare som kan förhindra nattmord. Kanske farligt att gå ut så här tidigt men vi är ju inte heller jättemånga deltagare.
Jag tycker det vore dåligt att gå ut med vilken roll nu, bättre att ge ulvarna osäkert skottfält.

Jag hakar på för att se om man kan få in RasmusL i spel.
Röst: @RasmusL
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag tycker det vore dåligt att gå ut med vilken roll nu, bättre att ge ulvarna osäkert skottfält.
Förtydligar:
Att Basse outar powerroll säkrar ju Basses överlevnad denna runda i mina ögon. För visst är det powerroll du outar @Basenanji , och inte något helyllemysigt som bybo, för alla bybor är viktiga för byn?
Så länge Basses power är okänd så kan ju ulvarna inte gärna satsa på ett nattmord på B, för B kan ju vara väktare och då tappar ulvlaget en runda (om de har normala nattmord och inte nån variant).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
För visst är det powerroll du outar @Basenanji , och inte något helyllemysigt som bybo, för alla bybor är viktiga för byn?
Jag vill vara lite försiktig med det där men visst jag har utifrån min specialförmåga anledning att tro att spelet är ganska traditionellt i grunden, men med fräsigt fluff som krydda!
 

Octagonal

Swashbuckler
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,952
Tips från Basse: hellre att du skriver och gissar än att du inte gör det. Ulvar vinner på att vi håller låg aktivitet och inte lämnar ifrån oss info.

I det här läget är det absolut bättre att du gissar på något! 🙂
Som spelupplägget är gissar jag på att grundegenskaperna är viktiga medans förmågorna är bra att ha men inte avgörande. Möjligtvis att du är ute ur spelet eller att din röst inte räknas om någon av dina grundegenskaper går i botten=Obrukbar/Utslagen. Om min teori stämmer borde rimligtvis statusen på grundegenskaperna kunna ändras av olika spelmekaniker. Kanske andra spelares förmågor.

Isåfall är det fullt rimligt att platserna är kopplade till olika förmågor men svårt att veta.
Tror det mest är fluff fluff då det skulle vara ett väldigt ambitiöst spelupplägg. Den som överlever natten får se.
Behåller min röst på Vimes tills vidare.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Tjabba!

Jag är här men har läst exakt noll inlägg i tråden. Är på agility-VM i Wien och min sambo var typ en milimeter från medalj. Så nu är det lite firande/sorgedränkande.

Jag har skickat in min roll till Sidd iaf.

Ska försöka få ur mig röster också!
 
Top