Ok. Tycker du att betalningen var vettig i relation till arbetsinsats och intäkter?
Kontra arbetsinstats? Absolut, jag skrev på den tiden erhört snabbt. Target anlitade mig för att jag var strukturerad, skrev korrekt och skrev snabbt. Det var inte på mina fantastiska idéer jag byggde min karriär som rollspelsskribent.
Kontra intäkter? Jag har ingen aning om vad Target hade för intäkter på de produkter jag skrev, men min inställning är att allt kommersiellt värde som skapades kring texterna skapades av Target Games. Så funkade det för de andra jag skrev för också, jag började ju inte min karriär med att skriva för Target utan för R.Talsorian Games och GDW och deras villkor var i stort sett likadana. Jag levererade en text och fick betalt, de använde texten som de behagade. Och ersättningen per ord motsvarade branschstandard, även om Talsorian betalade bäst och hade mest struktur kring avtal och sånt.
Eller så här, motsvarande text såld till Lancelot Games (en annan uppdragsgivare vid den tidpunkten) hade inget kommersiellt värde även om det var likartade leveranser, på grund av deras marknadsposition. Så det var liksom inte mitt litterära geni som skapade värdet i texten.
Skrev du någon sorts kontrakt eller avtal? Eller menar du något annat med att frilansare kom i kläm?
Ibland skrev jag avtal och ibland inte. Det är ju ändå över 30 år sen så jag minns inte alla detaljer. På den tiden fanns inte epost (ja eller jag hade inte det), så texter skickades på papper och/eller diskett. Ibland ringde Target en fredag och frågade om jag kunde hinna ett par artiklar och ett äventyr till Sinkadus till på måndag och då hann de helt enkelt inte skicka ett avtal innan jag skickat texterna.
När jag inte skrev avtal blev det ibland diskussion om ersättningen, och någon gång fick jag mindre än vad jag tycker vore rimligt för insatsen. Men det är ju så med det mesta tänker jag. Har hänt mig när jag jobbat för reklambyråer också, till exempel.
Utifrån sett så ser det ut som att Äventyrsspel expanderade snabbt under 80-talet och då drog in rätt många miljoner. Stämmer det?
Jag jobbade med Target från 1991 och framåt, så 80-talets Target har jag ingen särskild kunskap om, allt står nog i Ä-spelsboken och Finna Dolda ting.
I mångt och mycket påminner utvecklingen av Target Games om utvecklingen av Games Workshop och TSR. Så om du kan hitta texter om deras historia så kan det också vara intressant för att se hur branschen gick från att vara noll och intet till en storindustri, och hur olika entreprenörer hanterade det.