Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Ja, varför har inget ett gjort hög-level (post)colonial hex crawl av AÅ?.... utforskning och kolonialism i andra åldern ...
Ja, varför har inget ett gjort hög-level (post)colonial hex crawl av AÅ?.... utforskning och kolonialism i andra åldern ...
Det är min idé nummer två, efter Gondolin. Även om idén kräver betydligt mer fingertoppskänsla för att undvika kolonisationsförhärligande.Ja, varför har inget ett gjort hög-level (post)colonial hex crawl av AÅ?
Så är det säkert. Och det var därför jag la min kampanj runt 1409, jag byggde den runt det stora kriget i norr då.Är ju invand till MERPs 1640 TÅ även om jag tidvis kan tycka den är småtrist eftersom den saknar större händelser i kronologisk (vilket så klart är skälet till att den valdes för rollspel antar jag.
Givet hur AÅ bygget extremt mycket på rasism och kolonialism tror jag detta är en väldigt stor utmaning. Jag tänker mig att man kan slå två flugor i en smäll här, och bygga mycket på korruption och maktsträvan. Risken för rollpersonerna i Midgård är inte den fysiska faran utan att man blir förförd av sin egen koloniala diskurs plus Skuggan och går full Colonel Kurtz. Sen kan man ju alltid köra någon slags Rourkes Drift-scenario om spelarna muckar för mycket med lokalbefolkningen.Det är min idé nummer två, efter Gondolin. Även om idén kräver betydligt mer fingertoppskänsla för att undvika kolonisationsförhärligande. [...] Skillnaden blir väl att hemmamiljön blir mer problematisk, och omgivningen mindre hotande
Haha, det är min känsla oavsett period i Midgård. Kanske därför jag aldrig spelar i den settingenJag har lite känslan att en sådan här kampanj ställer mycket stora krav på deltagarnas kunskaper för att det ska bli riktigt bra.
b/c copyright.Ja, varför har inget ett gjort hög-level (post)colonial hex crawl av AÅ?
Nu har jag detSå vad tänker vi att systemet ska vara mer konkret? Har @Leon en mer konkret tanke?
Ja, precis. Tänker att det kan röra sig om:Två äventyrsförslag:
- Spaningsuppdrag i Dorthonion - kämpa mot Morgoths monster
- Långfärd i syfte att lokalisera Nargothrond och söka samband med Orodreth, kanske hamna i klinch med Turin?
Numenors, och därmed Gondors, kungar är ju ättlingar till Turgon, Gondolins kung. Så det vore ju inte så konstigt om de tog med sig en del symboler därifrån.Jag läser vidare i Fall of Gondolin, och jag är antagligen ovanligt trög som först kom på det här nu, men det är slående hur den berättelsen är en beta-version av Gondor och Minas Tirith. Allt från namnet (Gondor-Gondolin), till den stora, vita belägrade staden med sju murar, till Tuors bevingade hjälmar och det heliga trädet.
Det här med heliga träd kan man iofs argumentera är en mytologisk kontinuitet som går tillbaka till Laurelin och Telperion. Fast huruvida Tolkien ville att det skulle dyka upp heliga träd i alla åldrar, eller om han återanvände samma symbolik i olika städer är väl kanske lite gråzon....
Överlag får jag känslan av att Tolkien återvänder till samma historier igen och igen (man skulle kunna argumentera för att han återberättat versioner av Niebelungenlied/Völsungasagan åtminstone tre gånger...), i olika tidsåldrar och dräkt.
Vad gäller att spela Gondolin tror jag att det är en fördel. Det går att presentera det för nya spelare som Gondor, fast mycket mer episkt och med alver och balroger.
Ja, precis. Den version jag läser nu är en tidigare version, men fullständig. Han tidiga version, där Noldor kallas "gnomes", är charmig. Morgoth är "Melko". Egentligen passar upplägget bättre för Gondolin - alla "noldoli" utanför Gondolin är Melkos/Morgoths slavar och hans grepp över Beleriand är totalt.Numenors, och därmed Gondors, kungar är ju ättlingar till Turgon, Gondolins kung. Så det vore ju inte så konstigt om de tog med sig en del symboler därifrån.
Vad gäller namnlikheten mellan Gondor och Gondolin så är båda namnen baserade på Sindarin. Gond betyder "sten, klippa"
Gondor = Stenlandet
Gondolin = Gömda klippan.
Det kan ju även påpekas att Fall of Gondolin var den allra första berättelsen Tolkien skrev som utspelades i vad som skulle bli Midgård, och således närmast oundvikligen en prototyp för senare berättelser. Det är en hel del som skiljer sig i den från senare versioner av mytologi och världsbygge, då världsbygget utvecklades och ändrades med tiden, men av någon anledning skrev Tolkien aldrig någon uppdaterad version av Fall of Gondolin.
Han påbörjade en nyare version, som återfinns i Unfinished Tales, men den tar stopp halvvägs.
Ja, Eärendil är den mest kristna figuren i Tolkiens legendarium, ur en symbolisk bemärkelse, så det finns anledning att förmoda att han låg författaren varmt om hjärtat. Även Galadriel fick mer och mer kristna mytologiska drag i de texter Tolkien skrev mot slutet av sin levnad.Samtidigt känns det som att Tolkien hade en särskilt främtrande roll i sitt mytbildande för just Earendil...
.