Kunde vara spännande med någon sorts klocka i spelet som räknar med till stadens oundvikliga undergång. Bara så att spelarna inte tror att de kan stoppa den, bara fördröja. Och så en slutstrid där alla dör men får en chans att vara episka (man kan ju tillåta sig icke-kanoniska balrogdräpare, till exempel). Utförandet av Camlan i tGPC kan vara ett föredöme - man slåss tills alla är döda, helt enkelt.
Jag hade egentligen tänkt att helt strunta i Gondolins fall, låta det vara kvar i kulisserna och fokusera på stadens storhetsperiod. Men nu när det nämner det vore det coolt att ha en sorts doom-counter a la Mörk Borg, eller Arkham Asylum.
Sex nivåer av Morgothhot. På varje nivå slår man en tärning efter varje äventyr om man inte lyckas ovanligt bra (slippa slå) eller ovanligt dåligt (slå flera gånger). Typ
1 - Morgoth stirring
1. No activity.
2. Cursed crows (Crebain?) scouting.
3. Orcs beyond the Thangorodrim.
4. Werewolves scouting in the north.
5. Orc raiding parties in Ard-galen.
6. Morgoth comes forth (move to next table).
2 - Morgoth comes forth
1. Fell smoke from Thangorodrim.
2. Gates of Angband open, pouring out orcs.
etc
3 - Morgoth in Ard-galen
1. Red sun over Ard-galen.
2. etc
4 -Morgoth across Beleriand
1. Orc camp set up in (random region)
2. etc
5 -Morgoth in the Encircling mountains
1. Orc scouts in the foothills.
2....
6. Morgoth at the gates (requires betrayal).
6 - Morgoth at the gates
1. Orcs amassing on Tumladen.
2. Dire wolves amassing on Tumladen.
3. Siege engines deployed to Tumladen.
4. Balrogs flock to Tumladen.
5. Dragons flock to Tumladen,
6. CHAAARGE!
Jag skulle banne mig fundera på att ta den ursprungliga versionen av slaget, med hundratals balroger, mekaniska drakar som APC:er för orcherna, och så vidare!
De mekaniska drakarna är urcoolt! Sedan är ju de tidigare balrogarna inte så imponerande, mer en sorts orchkaptener.