Ett bra äventyr är ett som intresserar spelarna och deras rollpersoner, passar deras spelstil och ger dem rätt belöning.
Äventyret:
Har inga stavfel, grammatikfel eller liknande.
Inga felaktiga sidhänvisningar, saknade illustrationer, kartor, kartindicia.
Fungerar för den tilltänkta målgruppen, och har råd om hur man hanterar spelargrupper som inte tillhör målgruppen så att även de kan ha nöje av det.
Är smart upplagt, layoutat.
Innehåller något överraskande. Miljö, tema, konflikt, situation eller vad som.
Har en struktur och innehåll som undgår att kännas begränsande.
Följer spelets regler och använder dem korrekt.
Är omöjligt att fastna i.
Har en eller flera situationer, scener eller vad som som kommer att fastna i spelarnas minnen.
Ska om det har strider, ha intressanta strider, intressanta i sin miljö, sin taktik, sitt resultat, den tid den tar, vilka de inblandade är etc.
Ska om det har många SLP, ge tips och beskrivningar så att spelarna aldrig behöver tvivla om vem SL gestaltar så denne inte behöver berätta det rakt ut. Håller med Zire om bra SLPs.
Ska om det har mysterier lyckas med konststycket att det är ett mysterium oavsett om du är Sherlock Holmes eller har INT 3.
Ha bilder på allt som går fortare att förmedla med bilder än ord.
Ha allt klart och inte kräva någon prepp annat än att läsa äventyret.
Har ett mål som är klart och inte får spelarna eller rollpersonerna att fråga varför de gör vad de gör, dvs, det ska inte kännas att det spelas bara för att annars finns inget annat att göra under spelmötet.
Har alternativ där flera olika idéer kan användas beroende på hur spelledaren vill använda äventyret, eller hur man förlänger eller förkortar det.
Kan hållas i huvudet så det behöver kollas upp saker så lite som möjligt under spel.
Vi börjar så.