Känns som att personen som skriver är ett stort fan av Forged in the Dark.
Tycker inte om alla exempel, personligen. Som det är skrivet landar det mycket i "this is technically X ...", och blir därför mer definitionsfrågor än någon ärlig diskussion om mekaniker.
Men det är fascinerande i alla fall. Jag tycker själv att rollspel är mycket svårare att diskutera utifrån deras mekaniska beståndsdelar än andra typer av spel, och det här illustrerar lite varför. För mellan alla mekaniker finns mjuka värden som har mycket större betydelse.
- Fuskar vi med tärningsslagen eller inte?
- Struntar vi kanske i Den Här mekaniken, och använder Den Där istället? (När jag skulle spela
Blades in the Dark tipsade jag exempelvis om att strunta i Stress-kostnaden för Flashbacks, för att det är en så central mekanik. Jag följde inte det tipset, och har i efterhand svårt att förstå hur att göra Flashbacks gratis skulle hjälpa på något sätt; men det hade bevisligen låst upp spelet för tipsaren!)
- Hur mycket bestämmer Ståryn, Spelledaren, Bordet, Spelaren?
- Vem kan uttala sig om vad?
- Vad är okej att improvisera, och vad måste vara kanon?
etc.