Den här tråden ligger ju i makarforumet, så jag antar att vi gör en värld för rollspel. Det närmaste jag kommit att skapa en värld i ett rollspel (förutom att göra det under spel; det har jag gjort tusen gånger) är Aliatra, som ju inte är en värld utan ett fiktivt land i vår egen värld. Men det är så nära jag kommer!
Och i Aliatra gjorde jag såhär: jag skapade världen sist. Typ. Alltså, i ett bra rollspel är världen en konsekvens av det andra i spelet. Skapa det spel du vill ha och bygg en värld som gör det spelet möjligt. Vill du ha ett spel som handlar om att rota i en enorm metaplott, skapa en enorm metaplott. Annars, låt bli. I Aliatra ville jag ha ett språk. Detta ska talas av spelarna i spelet, så jag ville ha något med en fonetik som går hyfsat att uttala. Dessutom gjorde jag så att romaniseringen var gjord av en tysk lingvist, så att den är hyfsat lik svenska regler.
Inte ett perfekt exempel, men jag skulle som sagt börja med spelet du vill ha och sedan hitta på världen efter detta. Typ som den där listan på hur olika krafter sitter ihop i Mutant City Blues eller vad det är. Den finns inte för att det är tufft, eller för att världens logik kräver det. Den finns för att det ger intressanta pusselutmaningar. På samma sätt, vill du utforska frågor om identitet och moral, bygg en värld som leker med detta koncept. Världen är en konsekvens av spelet, inte tvärtom (tycker jag).