Bygga värld!

Khan

Kondottiär
Satt och tänkte tillbaka på min barndoms stora experiment med att bygga värld och hur sabla kul det var att bygga en helt egen fantasyvärld. Som fjortonåring byggde jag en hel kontinent, befolkad med kentaurer, zoras, skogsalver och allt annat som behövs i fantasy.

Vad är dina bästa tips för att bygga värld? Både för en total nybörjare på fjorton år och för en person i vuxen ålder?

Quadrante

Grisbonde
Jag skulle börja med att bygga ut en mindre plats, by, dal, stad eller liknande. Bygga upp den fullt och helt, med vad som är där, men inte vad som är utanför. Sedan bestämma vilka myterna/rykterna/sagorna är om det som är bortom byn, dalen. En om sådant man kan nå inom en dag, sånt man kan hört från dem som reser genom platsen man bor och minst en om saker man inte kan veta.

Har du allt detta, så bygger du sedan vidare därifrån.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Lägg inte de häftiga platserna någon annanstans. Lägg dem här.

När jag hittade på mina egna spelvärldar tenderade jag att börja med helt vanliga tråkiga länder, som ett land med feodalsystem och riddare, ett land med vikingar etc, precis som det var i förebilden Ereb Altor. Sedan när jag kom längre bort från det kärnområde där jag tänkte mig att rollpersonerna skulle starta sina äventyr, då började jag hitta på roligare saker, och mer originella saker.

Och det är trist att de hamnar på platser dit rollpersonerna aldrig kommer att resa.

Så lägg dina bästa idéer inom räckhåll för rollpersonerna, och det tråkiga vikingalandet någonstans långt borta.

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Jag har en hög med anteckningar om sånt här, och jag kanske skriver något längre senare. Men ett bra grundtips är att skapa ett historieskelett. Namnge ett antal epoker, sätt dem i kronologisk ordning och skriv någon kort mening om det spännande i varje epok. Jag brukar börja med några få och sedan expandera efter behov. Det hjälper med att man enkelt ska kunna placera olika händelser i sitt sammanhang: Den magiska ringen gick förlorad i epok 3. Kung Verolda grundade kungariket i epok 2. Staden översvämmades också i epok 3, finns det nåt samband med ringen?

Kort exempel baserat på Skandinaviens historia från bronsåldern till vikingatid.

-Solfurstarnas tid: Eldar och blänkande brons sänktes i kärr och mosse, en spegling av solens och jordens bröllop. Hjältar och hövdingar reste till fjärran länder där de mötte monster och magiker, och återvände med visdom, ära och dyra skatter. Väldiga krig lade guldåldern i graven.
-Allvintern: Solen har dött. Människor och djur kämpade om den lilla mat som kunde hittas. I småkungars salar hördes sånger om den goda tiden för länge sedan.
-Långfärdernas tid: Solens dotter står högt på himmelen när skeppet rör sig mot strand. Rykten om rikedom drar människor mot fjärran länder, med hopp om att likna deras förfäder i rikedom och ära.

Leon

Leo carcion
Lägg inte de häftiga platserna någon annanstans. Lägg dem här.

När jag hittade på mina egna spelvärldar tenderade jag att börja med helt vanliga tråkiga länder, som ett land med feodalsystem och riddare, ett land med vikingar etc, precis som det var i förebilden Ereb Altor. Sedan när jag kom längre bort från det kärnområde där jag tänkte mig att rollpersonerna skulle starta sina äventyr, då började jag hitta på roligare saker, och mer originella saker.

Och det är trist att de hamnar på platser dit rollpersonerna aldrig kommer att resa.

Så lägg dina bästa idéer inom räckhåll för rollpersonerna, och det tråkiga vikingalandet någonstans långt borta.
Vad i hela friden, har du läst våra designer notes för Kopparhavet ;)

Gamiel

Myrmidon
För min del är det först huvudtemat. Vill jag ha en värld m känslan av wuxia fantasy, något sago medeltida, Hammer Horror, Jin-Pu fast mer sin egen grej istället för samuraj-Japan m magi o monster, retro cyberpunk, Marvel fast i Europa o med ett noterbart 60-/70-tals billracing tema, etc.

O sedan arbetar jag mig neråt.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Jag skulle börja med att bygga ut en mindre plats, by, dal, stad eller liknande. Bygga upp den fullt och helt, med vad som är där, men inte vad som är utanför.
Jag gör tvärt om. En by kan man ju dra ut ur knävecket på en kvart när det behövs.

Börja med en metaplot/metafysisk hemlighet och kör med den. Se till att din värld har nåt extra. T.ex i stil med sånt här:

* Det finns en ödesdemon som hatar alla gudar. Alla människorna är egentligen gudar som lajvar vanligt byliv för de är rädda att dödas.

* Världen är en simulation. Allt vi känner till huserar på en disk ombord på rymdskeppet Sulaco.

* Världen är alvernas helvete, bokstavligt talat. Alla tänkande varelser är misslyckade alver som kommit hit efter sin död och fått sina minnen raderade. Andra alver försöker ta sig hit för hämnd.

* Världen är ett experiment som återupprepas ett oändligt antal gånger. Var 500:ade år startar man om den och alla ursprungliga varelser startas upp på nytt.

* Magi finns egentligen inte. Det är bara en önskan om att ha mer makt eller inflytande. Om man inte ser besvärjelser kastas eller om man t.ex. är medvetslös saknar magi effekt.

* Världen är en spegelbild av den riktiga världen som ligger under oss. Man kan färdas dit genom haven när det är spegelblankt eller speciella platser i underjorden.

Typ sånt (skit) vill jag ha för att mitt intresse ska fångas / eller det ska vara värt att lägga tid på att konstruera en värld.

//EvilSpook

Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Jag tycker om att inte skapa världen direkt. Istället skriver jag något från eller om världen som i förbifarten etablerar saker om världen. Jag skrev 20k ord av religösa folkhistorier om en fantasy värld. Och jag skrev tre romaner om olika tidsåldrar i en annan. Det här ger en de bra och roliga delarna men undviker alla tråkiga detaljer.

Quadrante

Grisbonde
Jag gör tvärt om. En by kan man ju dra ut ur knävecket på en kvart när det behövs.
Gudar är ju annars det man lättast drar ur knävecket och ”fribeijsar”. Poängen är väl annars att om man ska börja, gör en begränsad plats färdig först. När du gjort det så har du ofta alla idéer du behöver för resten av världen. Oavsett om man ser en by som en fantastisk plats eller nåt man passerar på väg mot äventyr.

God45

#PrayersForBahakan
"Tell God's story, then tell the farmer's story, then listen to what the dog has to say." - Michael Kirkbride om hur de gjorde världsbygget i Morrowind.

Det här är inte en dum metod! Om du har högt och du har lågt så löser sig det mesta av det andra.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Skriv upp vilka konventioner du ogillar i andras världsbyggen. Gör något annat och eget istället. Det du ogillar blir då en språngbräda att ta sats från.

Genesis

Ni dés ni maître
Den här tråden ligger ju i makarforumet, så jag antar att vi gör en värld för rollspel. Det närmaste jag kommit att skapa en värld i ett rollspel (förutom att göra det under spel; det har jag gjort tusen gånger) är Aliatra, som ju inte är en värld utan ett fiktivt land i vår egen värld. Men det är så nära jag kommer!

Och i Aliatra gjorde jag såhär: jag skapade världen sist. Typ. Alltså, i ett bra rollspel är världen en konsekvens av det andra i spelet. Skapa det spel du vill ha och bygg en värld som gör det spelet möjligt. Vill du ha ett spel som handlar om att rota i en enorm metaplott, skapa en enorm metaplott. Annars, låt bli. I Aliatra ville jag ha ett språk. Detta ska talas av spelarna i spelet, så jag ville ha något med en fonetik som går hyfsat att uttala. Dessutom gjorde jag så att romaniseringen var gjord av en tysk lingvist, så att den är hyfsat lik svenska regler.

Inte ett perfekt exempel, men jag skulle som sagt börja med spelet du vill ha och sedan hitta på världen efter detta. Typ som den där listan på hur olika krafter sitter ihop i Mutant City Blues eller vad det är. Den finns inte för att det är tufft, eller för att världens logik kräver det. Den finns för att det ger intressanta pusselutmaningar. På samma sätt, vill du utforska frågor om identitet och moral, bygg en värld som leker med detta koncept. Världen är en konsekvens av spelet, inte tvärtom (tycker jag).

Genesis

Ni dés ni maître
Dogs in the Vineyard är ett annat bra exempel. Hela tron är byggd, dels för att likna mormonismen, men också för att skapa intressanta moraliska dilemman under spel.

entomophobiac

Low Prep High Play
Vad är dina bästa tips för att bygga värld?
Tycker både @Genesis och @Gurgeh uttrycker vad jag vill ha sagt. Världens jobb är att förstärka eller peka på allt annat, och se till att sätta det som är intressant där det utspelar sig istället för långt bort. Men jag tror också det är viktigt att tänka på varför en bygger värld. Själva skapandet kan ju vara belöning nog, utan att det leder till en roman eller ett rollspel.

Sen älskar jag olika former av "what if?"-scenarier. Hur skulle världen utvecklas om vi kunde teleportera med tankekraft? Hur ser ett interstellärt krig ut? Hur kan världen se ut om den globala uppvärmningen fortsätter, och det dessutom uppstår monopol på saker som grödor? Fantasy, men med radioapparater och annan dieselpunk?

När du väl har den premissen vill jag veta vilka vi är, vad vi kan göra, vad vi inte kan göra, hur vi lever, vad vi äter, och så vidare. Behöver inte vara detaljerat heller utan kan räcka med fingervisningar. I synnerhet om det är rollspel det handlar om. Ju mer vi zoomar in på den här grejen, ju mer fångar det mitt personliga intresse.

Berätta små historier. Typ som de fenomenala inspirationsblurbarna i Gemini. Hitta träffande bilder. Sätt upp konflikter. Gör saker personliga.