entomophobiac
Low Prep High Play
I petandet med Gunplays första speltestsutkast, och i diverse läsande av coola spel, har jag börjat fundera allt mer på scenekonomier, spotlight, och liknande saker.
Om vi ser en "scen" som det vi spelar ut just nu. En plats, ett tillfälle, ett antal deltagare. Olika spel har lite olika definitioner på vad en "scen" är. Men vilka system kan vi koppla direkt till scener?
Jag listar några jag kan komma på, på rak arm, och sen får andra gärna fylla i!
Om vi ser en "scen" som det vi spelar ut just nu. En plats, ett tillfälle, ett antal deltagare. Olika spel har lite olika definitioner på vad en "scen" är. Men vilka system kan vi koppla direkt till scener?
Jag listar några jag kan komma på, på rak arm, och sen får andra gärna fylla i!
- Vem som får fokus. Som Spotlight i Primetime Adventures.
- Hur mycket vi kan påverka. Alla spel med handlingar, initiativ, etc., har ju stenhårda regler för vad en "scen" innebär, oftast kopplat till strid eller annan specifik aktivitet.
- Vem som får vara med. Två av de japanska spelen jag läste förra året (Shinobigami och Tenra Bansho Zero) har med en eller två personer i en scen som standard, men andra spelare kan åkalla relationer eller spendera metavaluta för att få hoppa in i en pågående scen.
- Vad som får göras. I Burning Empires har vi explicita typer av scener: Build (en Test får förekomma), Color (ingen Test), och Conflict (direkt Conflict; motsatt Test, strid, intrig, etc.). Som spelare får vi varsin Build och Color, men som grupp får vi bara en enda Conflict att dela på. Det gör att vi kan vara försiktiga, för vi kanske inte vill slösa bort vår Conflict innan ett bra läge visar sig.
- Vilka regler som används. I Blades in the Dark är många av reglerna, som engagement-slag, gear etc., helt reserverade för Scores. Endast när vi sätter igång en sådan bryr vi oss om dessa.
- Vem som är spelledare. Tänker på Rune och att vem som är Runner (typ som spelledare) byts ut per encounter.
- Vem som har vilken roll. Cykeln i Lovecraftesque, exempelvis. Vi turas alla om att äga olika auktoriteter, per scen.
- Konsekvenser. Också Burning Empires. Dödlig skada måste hanteras i samma scen, eller du dör. Svåra skador blir dödliga skador om de inte hanteras inom en scen. "Scen" är en abstrakt tidsrymd, vilket innebär att det här kan vara sårchocken som tar kål på dig på fem minuter, eller splittret som letar sig genom din kropp under ett halvår, hela vägen till hjärtat...
- Insatser. Om du kryssar din dödsruta i Tenra Bansho Zero så riskerar du att dö i den scen som pågår. Det är en insats du själv väljer att göra, för att kunna fortsätta i scenen. (Även egentligen It Came From the Late, Late, Late Show, där du kan ropa in din stunt double en gång per Take, för att slippa få en smocka.)