Quadrante
Grisbonde
…
Last edited:
> Stress i Blades in the Dark skapar en rätt intressant kurva, där gruppen i början av en Score oftast är rätt kaxig och går in med en attityd om att det blir lätt som en plätt, men mot slutet känner att skit snart träffar fläkten och att allt blir mer och mer desperat. Om de börjar en stöt med lite Stress kvar från tidigare förstärks detta ytterligare. Gillar den dynamiken stenhårt.Har ni exempel på sådana regler/funktioner i spel som genererar en viss typ av situationer.
Ser situationer regler kan skapa som reglers syfte, nästan rakt av! Och jag älskar att upptäcka den här typen av dynamiker runt spelbordet, som inte alltid är lika tydliga när du läser regler.Hur ser ni på dem?
Ja, regler kan ha alla möjliga sorters syften, men att påverka vilken sorts fiktion som skapas under spel är ju en av de viktigaste (och vanligaste). Jag är själv lite kluven till det här med att det inte är direkt synligt i själva reglerna som skrivna. Jag tycker att det är intressant och framförallt väldigt snyggt som regelmakare när ett emergent beteende uppstår som inte är tydligt när man läser spelet. Men om jag vill så effektivt som möjligt lära ut mitt spel så ska jag nog explicit berätta om det. Typ "Notera att den här regeln uppmundrar att spelarna gör X, eftersom Y". Det är inte lika snyggt, men det hjälper sannolikt läsaren att förstå spelet och använda det korrekt.Ser situationer regler kan skapa som reglers syfte, nästan rakt av! Och jag älskar att upptäcka den här typen av dynamiker runt spelbordet, som inte alltid är lika tydliga när du läser regler.
Även när det skrivs ut i klartext är det inte alltid tydligt, dock. Många gånger känner jag att spel måste spelas för att du skall få en full förståelse för dem. Särskilt om det finns regler som är snarlika andra regler men har olika former av undantag. För då uppstår alltid frågan: är undantagen gjorda för att skapa någon särskild effekt, eller är undantagen bara något författaren retat sig på och därför ändrat?Jag är själv lite kluven till det här med att det inte är direkt synligt i själva reglerna som skrivna.