guldfink
Hero
- Joined
- 6 Feb 2011
- Messages
- 1,171
I bland tänker jag på att jag vill blorba Korpens klagan (en kampanj till Svärdets sång). Nyliga trådar av @Pilzefrau och @Nässe och ett gammalt forumgräl om huruvida Korpens klagan bör bedömas som en blorb eller inte har fått mig att åter ta upp tankarna. Jag vet inte riktigt vad de har för riktning eller fart, men de finns där och jag tänkte sammanfatta dem i den här posten/tråden, lika mycket för att strukturera mig själv som för att bolla tankarna med andra.
Vet ni vad det här inte är? En kritik av Korpens klagan. Jag älskar Korpens klagan. Mina tankar handlar inte om att rätta till fel i Korpens klagan, utan snarare om att preppa min version av den. Tanken är att kunna beskriva upplägget på strukturnivå, utan spoilers, mycket för att jag inte orkar ha ännu en tråd som är hemlig för @Lemur. Om det ändå skulle dyka upp spoilers, sätter jag dem inom spoilers-taggar, så även någon som spelar eller har tänkt spela kampanjen som spelare bör kunna läsa utan risk.
Jag vill etablera kartan och världen i preppen, innan rollpersonerna kommer dit och börjar interagera med den. Det avviker lite från vissa förslag om hur Svärdets sång kan spelas, men är ett klassiskt upplägg. Jag vet knappt vad blorb är, men jag tror att jag gillar det. Det som lockar mest, i min bild av vad det är, är att bygga en värld som händer utan att jag som SL behöver styra den under spelmötet; att jag preppar världen, inte berättelsen. I Korpens klagan är världen Det glömda landet. Det har en ganska rik historia och en karta med olika terränger och ett antal äventyrsplatser. Resor går genom hexagoner och i dessa kan rollpersonerna stöta på slumpmöten. I spelets och kampanjens lore nämns ett antal områden och vilka släkten och fraktioner som befolkar dem. Områdenas särpräglar ryms emellertid inte i tabellerna för slumpmöten. De är bara sorterade efter terrängtyp. Jag återkommer till det.
Jag vill att rollpersonerna ska vara vilse. Landet ska vara nytt. De kan ha hört rykten om det, men de ska inte vara etablerade i några fraktioner eller relationer. Det är ett ganska bekvämt sätt att slippa tvinga in spelarna att läsa lore, men lägger också fokus på utforskande. Kartan ska vid första spelmötet vara tom, alternativt täckt av fog of war. Rollpersonernas bakgrund ska vara av ganska liten betydelse, det är i spelet deras karaktärer blommar ut.
Det här har mynnat ut i ett ganska låst startupplägg där alla startkaraktärer kommer från Alderland där de blivit dömda till, eller frivilligt valt, att bli nedsänkta i Det glömda landet i norr. Det mest relevanta att säga om Alderland i sammanhanget är egentligen att rollpersonerna lämnar det bakom sig, men det finns även två religioner (som ligger i konflikt med varandra) och landet domineras av människor (om inte @Brior skriver annat i den kommande modulen). Spelarna är därför begränsade till att välja mellan tre olika släkten för sina rollpersoner:
Som jag nämnde ovan finns det områden i Det glömda landet. Jag vill att de ska få en starkt särprägel genom egna tabeller för slumpmöten, som ersätter de terrängspecifika som kommer med spelet. Till skillnad från spelet vill jag även föra in möten med släkten, kampanjens fraktioner och krokar till äventyrsplatserna i tabellerna. Att rollpersonerna hamnar på en äventyrsplats, ska inte bero på att jag som SL vill det, utan för att rollpersonerna gick dit som ett svar på världen.
Om en rollperson skulle dö, skapar spelaren en ny, som av naturliga skäl befinner sig i området gruppen befinner sig i. Om de till exempel befinner sig i en skog befolkad av en orchstam, kan spelaren skapa en rollperson som är orch, alternativt en alderländsk äventyrare (som i startupplägget). Jag tycker att det kan bli en lite skön upplåsningsstruktur för att öppna upp för nya slags rollpersoner under kampanjens gång.
Okej! Nu har jag skrivit av mig och jag tror att jag bättrar på min fart och riktning genom att få frågor och svar på det här. Till exempel:
- Ni som har spellett Korpens klagan - gjorde ni något liknande det ovan? Får jag ta del av er prepp?
- Blir någon sugen på att spela Korpens klagan så som jag beskriver upplägget ovan? Vad verkar gott? Vad verkar segt?
- Inget av det jag skriver är nytt. Har ni tips på kampanjer eller hjälpmedel som löser vissa bitar snyggt?
- osv.
Vet ni vad det här inte är? En kritik av Korpens klagan. Jag älskar Korpens klagan. Mina tankar handlar inte om att rätta till fel i Korpens klagan, utan snarare om att preppa min version av den. Tanken är att kunna beskriva upplägget på strukturnivå, utan spoilers, mycket för att jag inte orkar ha ännu en tråd som är hemlig för @Lemur. Om det ändå skulle dyka upp spoilers, sätter jag dem inom spoilers-taggar, så även någon som spelar eller har tänkt spela kampanjen som spelare bör kunna läsa utan risk.
Jag vill etablera kartan och världen i preppen, innan rollpersonerna kommer dit och börjar interagera med den. Det avviker lite från vissa förslag om hur Svärdets sång kan spelas, men är ett klassiskt upplägg. Jag vet knappt vad blorb är, men jag tror att jag gillar det. Det som lockar mest, i min bild av vad det är, är att bygga en värld som händer utan att jag som SL behöver styra den under spelmötet; att jag preppar världen, inte berättelsen. I Korpens klagan är världen Det glömda landet. Det har en ganska rik historia och en karta med olika terränger och ett antal äventyrsplatser. Resor går genom hexagoner och i dessa kan rollpersonerna stöta på slumpmöten. I spelets och kampanjens lore nämns ett antal områden och vilka släkten och fraktioner som befolkar dem. Områdenas särpräglar ryms emellertid inte i tabellerna för slumpmöten. De är bara sorterade efter terrängtyp. Jag återkommer till det.
Jag vill att rollpersonerna ska vara vilse. Landet ska vara nytt. De kan ha hört rykten om det, men de ska inte vara etablerade i några fraktioner eller relationer. Det är ett ganska bekvämt sätt att slippa tvinga in spelarna att läsa lore, men lägger också fokus på utforskande. Kartan ska vid första spelmötet vara tom, alternativt täckt av fog of war. Rollpersonernas bakgrund ska vara av ganska liten betydelse, det är i spelet deras karaktärer blommar ut.
Det här har mynnat ut i ett ganska låst startupplägg där alla startkaraktärer kommer från Alderland där de blivit dömda till, eller frivilligt valt, att bli nedsänkta i Det glömda landet i norr. Det mest relevanta att säga om Alderland i sammanhanget är egentligen att rollpersonerna lämnar det bakom sig, men det finns även två religioner (som ligger i konflikt med varandra) och landet domineras av människor (om inte @Brior skriver annat i den kommande modulen). Spelarna är därför begränsade till att välja mellan tre olika släkten för sina rollpersoner:
- Människa
- Klen (halvalv)
- Valond (halvdvärg)
Som jag nämnde ovan finns det områden i Det glömda landet. Jag vill att de ska få en starkt särprägel genom egna tabeller för slumpmöten, som ersätter de terrängspecifika som kommer med spelet. Till skillnad från spelet vill jag även föra in möten med släkten, kampanjens fraktioner och krokar till äventyrsplatserna i tabellerna. Att rollpersonerna hamnar på en äventyrsplats, ska inte bero på att jag som SL vill det, utan för att rollpersonerna gick dit som ett svar på världen.
Om en rollperson skulle dö, skapar spelaren en ny, som av naturliga skäl befinner sig i området gruppen befinner sig i. Om de till exempel befinner sig i en skog befolkad av en orchstam, kan spelaren skapa en rollperson som är orch, alternativt en alderländsk äventyrare (som i startupplägget). Jag tycker att det kan bli en lite skön upplåsningsstruktur för att öppna upp för nya slags rollpersoner under kampanjens gång.
Okej! Nu har jag skrivit av mig och jag tror att jag bättrar på min fart och riktning genom att få frågor och svar på det här. Till exempel:
- Ni som har spellett Korpens klagan - gjorde ni något liknande det ovan? Får jag ta del av er prepp?
- Blir någon sugen på att spela Korpens klagan så som jag beskriver upplägget ovan? Vad verkar gott? Vad verkar segt?
- Inget av det jag skriver är nytt. Har ni tips på kampanjer eller hjälpmedel som löser vissa bitar snyggt?
- osv.
Last edited: