DanielSchenström
Swashbuckler
Just nu diskuteras komplexitet i D&D 5, och lite i allmänhet på det forumet. Jag tycker den diskussionen förtjänar sin egen tråd.
Komplexitet kan nog betyda olika saker för olika personer, och ni är välkomna att berätta vad ni tycker. För mig så betyder ordet att det är mycket att sätta sig in i om jag tänker mig en text, för ett regelsystem så tänker jag mig att det antingen har massa undantag till en grundmotor, eller att motorn består av massa olikartade system, eller att olika handlingar eller regeldelar har många utfall så att det är svårt att hålla det i huvudet. Till det kan för ett rollspel komma att världen är komplex med mycket att hålla reda på om man vill gestalta den som det verkar vara tänkt. Spelet som det används under spel är fokuset för mig. Det tar 24 timmar att göra en rollperson i Dangerous Journeys, men under spel är det runt medel så därmed skulle jag personligen säga att det är ett medelspel. Samma sak tänker jag att det är grundreglerna/grundspelet som gäller. Extraböcker kan lägga till komplexitet, men framför allt oöverskådlighet. Hur bra en bok är upplagd kan göra saker lättare eller svårare. Spel med bra index och lätthittade förklaringar gör att spelet kan flyta bättre även om man behöver kolla upp något då det går fort.
Det skulle vara intressant att se var ni tycker olika spel placerar sig på en skala, och tråden är öppen för all diskussion kring komplexitet. Hur stor skalan är vet jag inte men jag ger några av mina exempel här. Vissa av mina exempel var det länge sedan jag spelade men jag har använt dem ifall jag inte haft något nyare. Ifall du anser att memorisera alla färdigheter, formler, vapen eller motsvarande ska ingå i en bedömning så kan alla spel bumpas upp en komplexitetsgrad. Jag är mer åt hållet att jag kollar upp inför behov.
Mest komplexa: Phoenix Command
Komplexa: Shadowrun 1 och 2. Western 1, Khelataar, Rolemaster, AD&D 1. (Den här nivån är max för mig.) Marvel Super Heroes Advanced set, Mutant 2.
Medel: Drakar och Demoner från Äventyrsspel, D&D 3, 3.5 och 5, Alternity, TORG, Infinity, Traveller, Twilight 2000
Enkla: Marvel Super Heroes grundset, Top Secret S/I, Judge Dredd, äldsta World of Darkness, GURPS, BESM, Champions, OSE, Dungeon World, Mutant år 0, AD&D 2.
Väldigt enkla: Amber.
Komplexitet kan nog betyda olika saker för olika personer, och ni är välkomna att berätta vad ni tycker. För mig så betyder ordet att det är mycket att sätta sig in i om jag tänker mig en text, för ett regelsystem så tänker jag mig att det antingen har massa undantag till en grundmotor, eller att motorn består av massa olikartade system, eller att olika handlingar eller regeldelar har många utfall så att det är svårt att hålla det i huvudet. Till det kan för ett rollspel komma att världen är komplex med mycket att hålla reda på om man vill gestalta den som det verkar vara tänkt. Spelet som det används under spel är fokuset för mig. Det tar 24 timmar att göra en rollperson i Dangerous Journeys, men under spel är det runt medel så därmed skulle jag personligen säga att det är ett medelspel. Samma sak tänker jag att det är grundreglerna/grundspelet som gäller. Extraböcker kan lägga till komplexitet, men framför allt oöverskådlighet. Hur bra en bok är upplagd kan göra saker lättare eller svårare. Spel med bra index och lätthittade förklaringar gör att spelet kan flyta bättre även om man behöver kolla upp något då det går fort.
Det skulle vara intressant att se var ni tycker olika spel placerar sig på en skala, och tråden är öppen för all diskussion kring komplexitet. Hur stor skalan är vet jag inte men jag ger några av mina exempel här. Vissa av mina exempel var det länge sedan jag spelade men jag har använt dem ifall jag inte haft något nyare. Ifall du anser att memorisera alla färdigheter, formler, vapen eller motsvarande ska ingå i en bedömning så kan alla spel bumpas upp en komplexitetsgrad. Jag är mer åt hållet att jag kollar upp inför behov.
Mest komplexa: Phoenix Command
Komplexa: Shadowrun 1 och 2. Western 1, Khelataar, Rolemaster, AD&D 1. (Den här nivån är max för mig.) Marvel Super Heroes Advanced set, Mutant 2.
Medel: Drakar och Demoner från Äventyrsspel, D&D 3, 3.5 och 5, Alternity, TORG, Infinity, Traveller, Twilight 2000
Enkla: Marvel Super Heroes grundset, Top Secret S/I, Judge Dredd, äldsta World of Darkness, GURPS, BESM, Champions, OSE, Dungeon World, Mutant år 0, AD&D 2.
Väldigt enkla: Amber.