Stämma
WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Inlägget ovan väckte gamla tankar till liv.Jag gillar många och brokiga färdigheter (speciellt om de är förtryckta på rollformuläret) för att de skapar fästytor för min fantasi. De visar vad som är möjligt att göra och vad som finns i spelvärlden.
Jag tycker rollformulär och deras design är något ohyggligt förbisett i diskussioner om spel och spelmakande. I en del spel finns inga rollformulär alls, i en del får man knåpa ihop dem själv, i andra ligger de fria för nedladdning och utskrift på någon hemsida.
Många kanske inte tycker det gör någon större skillnad, men det gör jag. I min upplevelse fungerar rollformulär oftast som spelets huvudsakliga användargränssnitt. På rollformuläret finns knappar och spakar som låter spelaren påverka spelvärlden. Där finns kärnan i rollpersonen och spelarens kunskap om denna. Rollformuläret förmedlar i mångt och mycket spelet till spelaren.
Gränssnittet har ofta andra delar: markörer, tärningar, kartor m.m. Men i spel med rollformulär upplever jag att rollformuläret har en särskild plats. Trots detta är det rätt sällan de tas upp i diskussionen. Dilandaus gamla blogg har ett par inlägg på ämnet. Sen har man stött på en och annan tråd om ämnet, men inte många.
Så nu kommer det en tråd om rollformulär. Vilken roll spelar dom vid era bord? Hur bör man tänka när man skapar ett? Vilka är de bästa? Och vilka är de sämsta?