Tråd till rollformulärens lov

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
394
Location
Södertälje/Uppsala
Jag gillar många och brokiga färdigheter (speciellt om de är förtryckta på rollformuläret) för att de skapar fästytor för min fantasi. De visar vad som är möjligt att göra och vad som finns i spelvärlden.
Inlägget ovan väckte gamla tankar till liv.

Jag tycker rollformulär och deras design är något ohyggligt förbisett i diskussioner om spel och spelmakande. I en del spel finns inga rollformulär alls, i en del får man knåpa ihop dem själv, i andra ligger de fria för nedladdning och utskrift på någon hemsida.

Många kanske inte tycker det gör någon större skillnad, men det gör jag. I min upplevelse fungerar rollformulär oftast som spelets huvudsakliga användargränssnitt. På rollformuläret finns knappar och spakar som låter spelaren påverka spelvärlden. Där finns kärnan i rollpersonen och spelarens kunskap om denna. Rollformuläret förmedlar i mångt och mycket spelet till spelaren.

Gränssnittet har ofta andra delar: markörer, tärningar, kartor m.m. Men i spel med rollformulär upplever jag att rollformuläret har en särskild plats. Trots detta är det rätt sällan de tas upp i diskussionen. Dilandaus gamla blogg har ett par inlägg på ämnet. Sen har man stött på en och annan tråd om ämnet, men inte många.

Så nu kommer det en tråd om rollformulär. Vilken roll spelar dom vid era bord? Hur bör man tänka när man skapar ett? Vilka är de bästa? Och vilka är de sämsta?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,845
Location
Eskilstuna
Jag brukar se rollformuläret lite som spelets HUD. Jag tycker att det bör ha så lite information som möjligt, men inte mindre. Och jag ser gärna att det är hyfsat fint att titta på och passar in tematisk – men hellre minimalistiskt och tydligt, än dekorativt och stökigt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,258
Location
Rissne
Så nu kommer det en tråd om rollformulär. Vilken roll spelar dom vid era bord? Hur bör man tänka när man skapar ett? Vilka är de bästa? Och vilka är de sämsta?
Jag föredrar ju att spela rollspel med så lite regelanvändning som möjligt, så varje gång man behöver titta på rollformuläret är egentligen… jag vill inte säga "ett misslyckande", men det är inget jag gärna gör eller vill göra en massa gånger under spelmötet. Gränssnittet mot äventyret för mig är ju min rollperson, och då inte siffrorna som beskriver rollpersonen utan personens personlighet, bakgrund, åsikter och så vidare. Och genom det gränssnittet interagerar jag med nästa gränssnitt, som är samtalet vi för med varandra.

Det bästa ett rollformulär kan vara, för mig, är lättanvänt. Det ska gå snabbt att hitta rätt siffra att läsa av och det ska gå snabbt att läsa av den. Därför dras jag till minimalistiska och icke-tematiska formulär, för om den som skapat formuläret inte är försiktig med sina estetiska flourishes så blir det ju bara distraherande. Jag är inte emot tematik och dekoration, men i så fall ska de användas för att hjälpa ögat, inte hindra det.

Det här gör också att jag har väldigt lite till övers för förtryckta rollformulär i färg, framför allt då sådana med något slags färgad eller mönstrad platta där man ska skriva. NEJ. Där man ska skriva vill jag ha vitt, inget annat.

Rollformulär på flera sidor går bort. Jag tycker inte att man ska behöva bläddra, eller leta bland sina papper. I undantagsfall kan jag gå med på två sidor, för det är typ max vad man kan ha framför sig samtidigt…

Extra bra tycker jag om rollformulär som gått den extra lilla vägen och funderat t.ex. kring vilka delar man oftast kommer att vilja sudda och placerat dem smart så man inte riskerar att sudda ut något fel, och sådär. Dvs att man tänkt på alla delar av den rent praktiska utformningen, designat för användning mer än för ögongodis.

Och slutigen tycker jag om rollformulär som är lätta att skapa rollperson på. Helst vill jag ju ha regelsystem som är så enkla att man med enkla design-cues på rollformuläret kan visa allting viktigt – om spelarna aldrig behöver öppna en bok är det fantastiskt.

Om jag ska nämna ett formulär jag gillar man inte skapat själv så blir det nog det till gamla Vampire. Det har absolut stämning, men det är också lättläst. Och i de bästa varianterna finns instruktioner kring poäng etc direkt på formuläret. Det enda man kanske måste kolla upp är förmågor.


Om jag ska nämna ett jag inte gillar… Kanske gamla Gemini-rollspelets förtryckta? Jag har för mig att de var jobbiga på typ alla sätt. Mönstrade plattor och grejer.
 
Last edited:

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
394
Location
Södertälje/Uppsala
Extra bra tycker jag om rollformulär som gått den extra lilla vägen och funderat t.ex. kring vilka delar man oftast kommer att vilja sudda och placerat dem smart så man inte riskerar att sudda ut något fel, och sådär. Dvs att man tänkt på alla delar av den rent praktiska utformningen, designat för användning mer än för ögongodis.
Jag tycker att ett lyckat exempel på det är Hjältarnas Tid/Kopparhavets Hjältar-formulären. Där står gard och hälsa, som kan ändras mycket, längst till höger i två rader. Rekommendationen är att man fäster ett gem där rollpersonen ligger och flyttar runt vid behov. Det minskar tiden man lägger på att sudda och fylla i samt minskar slitaget på pappret. Smart tycker jag.
Och slutigen tycker jag om rollformulär som är lätta att skapa rollperson på. Helst vill jag ju ha regelsystem som är så enkla att man med enkla design-cues på rollformuläret kan visa allting viktigt – om spelarna aldrig behöver öppna en bok är det fantastiskt.
Detta är nog mitt ideal för ett rollformulär. Dock har jag inte sett så många som lyckas. Mothership försöker sig på nåt i den stilen. Men resultatet ser ut att vara rätt plottrigt om man inte är van vid spelet. PbtA-playbooks gör väl också nåt liknande, men de är så ordrika att de blir svåröverskådliga.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,972
Location
Uppsala
Jag fick en sån "aha"-upplevelse kring rollformulär när jag spelade Vampire första gången.

1. De ifyllda bubblorna är helt suveräna för snabb överblick, och grupperingen av dem gör det lätt att se hur en rollperson är "viktad" mellan mentala och fysiska egenskaper. För att inte tala om att det uppmuntrar till att kombinera saker på olika sätt.
2. Längst ned på formuläret finns det noterat hur mycket poäng du lägger ut när du skapar din rollperson. En helt suverän hjälpreda.
3. Effekterna av skador, och spelets mätare, är tydliga.
4. Allt på en enda sida.

1672054916118.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,592
Location
Göteborg
Min favorit är utan tvekan @Björn den godes enorma A0-papper. Ett enda stort papper, mitt på bordet. På detta papper skriver man allt. Alla har sitt område för sin rollperson, skriva ned eventuella siffror som behövs, pilar till andra rollpersoner för att ha koll på relationerna, samt olika små klotter och bilder man ritar. I mitten hamnar biroller, namn på platser, eventuella små kartor, och fler relationspilar och anteckningar.

Det är ett helt oslagbart verktyg och det fullklottrade pappret efter avslutad kampanj är en vacker artefakt som täcker in allt som hänt under spelet.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,631
Location
Malmö
Jag vet att rollformulär "ska vara" en sida, assnygga, tematiska och lättlästa. Men egentligen gillar jag Westerns eller gamla Kults fyrasidiga formulär med en massa grejer man kan fylla i och kolla på. Roligt att sitta och kladda ner familjehistoria och annat medan man väntar på sin scen. Skitroligt att hitta nere i källaren tjugofem år senare. Men visst, Vampire har ju ett jäkligt bra formulär, massa info på en sida utan att kännas rörigt.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Det var väldigt nyligen en annan tråd om de bästa rollformulären där trådskaparen också önskade bildexempel. Jag svarade aldrig där då jag bara hade en gammal version av mitt idealformulär och ville ha ett nyare att presentera.

Men i kort så vill jag ha ett rollformulär med plats för allt som kan dyka upp i spelet, där sånt som används mest finns på samma sida eller uppslag. För AD&D exempelvis så vill jag ha en sida med alla världen som ska slås mot, en där rollpersonens namn, familj, beskrivning och sånt finns med. I ett sånt spel då det ska täcka alla världar, magiska formler och anteckningar behöver formuläret vara ett häfte, där vissa saker, som formellistor, utrustning och anteckningar kan läggas till eftersom.

Jag gillar dock också Vampires rollformulär, till dess man köper Player's Guide och det dyker upp en bunt nya färdigheter som inte finns med på formuläret...

Det behöver inte vara färg, det behöver vara fritt från onödigt plotter (se Numeneras rollformulär), det behöver ha plats att skriva där det är tänkt att man ska skriva och det ska ha plats för det man förväntas behöva skriva ner.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,391
Location
Helsingborg
När jag tittar på de svenska rollformulären på Piruett så kan jag sluta mig till följande:
  • Ha gott om utrymme till vardera sektion på formuläret.
  • Symmetri gör rollformuläret tråkigt.
  • Många linjerade rader på formuläret gör det tråkigt/plottrigt.
  • Ikoner gör det lättare att hitta.
  • Överdriv rubrikstorlekar.
  • Bara för att du kan ha regler på formuläret behöver du inte ha regler. Kan bli för plottrigt.
  • Gruppera sektioner efter användningsområde.
  • Låt formulären vara utskrivbara (ex. A4/A5 utan att gå ut i kanten).
  • Låt gärna rutor framträda mer med grafik/färg, men låt inte grafiken/färgen ta över formuläret.
Ska tänka på detta i fortsättningen med mina formulär. Hade varit intressant att göra om Matiné-formuläret, när några tyckte det var bland de fulaste på Piruetts sida (när Samuraj med sitt limegröna och En Garde 1 fanns på samma sida).

För mig ska formuläret dels vara intuitivt, väcka kreativitet ("vad gör jag?") och slutligen sälja spelet. Punk 2 och 3 går ihop. Buzzwords, förvisso, men rollformulär och regeldesign hade jag gärna sett gått hand i hand i alla spel, men det kräver att regeldesignern tänker grafiskt kring vissa ting. Förr tänkte jag att rollformulär är till för att förenkla karaktärsskapandet och för bokföring, men jag har börjat tänka om kring det. Rollformulär ska vara till för att förenkla spelandet.
 
Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,391
Location
Helsingborg
Rollformuläret är en spelplan? Känns som fertil mark att utforska.
Vi har redan "formulär" för relationer, exempelvis. Om man ser lite bortom hur rollformulär fungerar kanske regelsystemet följer den tankegången också.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,592
Location
Göteborg
Vi har redan "formulär" för relationer, exempelvis. Om man ser lite bortom hur rollformulär fungerar kanske regelsystemet följer den tankegången också.
It's Complicated är verkligen ett bra exempel på detta. Korsande linjer och linjer till samma ruta bygger relationer mellan rollpersonerna. Linjer som sammanbinder en orsak till en verkan bygger rollpersonens bakgrund. Asbra formulär som funkar som spelplan under spelets gång.

1672149612297.png
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,386
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Bästa användning av rollformulär som spelbräde, är när det inte är statiska värden utan sådant som förändras när de används (flytt av spelpjäs, kryss i ruta, ändrat värde). Så att när en sak tas bort, ändras, ger det en ny funktion och betydelse. Enklaste formen av detta är hur tärningen fungerar i Laser and feelings (nu är just detta inte rollformulär, men ändå ett lysande exempel).

Ett mer formulärigt exempel är Pendragons aspekter, där om du ökar i ett värde, minskar du i ett annat. Du kan välja att öka, men inte i bägge samtidigt. Det blir ett speligt val.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,868
Många linjerade rader på formuläret gör det tråkigt/plottrigt.
Jag är kass på att skriva rakt så det är bra om formuläret ger mig stöd. Däremot får stödlinjerna gärna vara tunna och relativt ljusa. Jag håller med om att det ser tråkigt ut om stora ytor av rollformuläret täcks av tjocka, svarta linjer.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
742
Location
Göborg
Det här gör också att jag har väldigt lite till övers för förtryckta rollformulär i färg, framför allt då sådana med något slags färgad eller mönstrad platta där man ska skriva. NEJ. Där man ska skriva vill jag ha vitt, inget annat.
Mycket klokt i inlägget men även om jag gillar designade rollformulär tycker jag att detta är det viktigaste. Ett formulär är som redan konstaterats till för att användas. Kan jag inte se vad jag skrivit med blyerts är det ett värdelöst formulär. (Delvis samma problem med ifyllbara PDF:er, alla PDF-program klarar inte av att ordna att texten jag vill skriva får plats eller kan styra vilket typsnitt.)

Jag har inget emot flersidiga formulär men de skall vara genomtänkta. Jag gillar Exalted men jag har 12 sidor (!) med regelsammanfattningar och listor på charms och evocations utöver rollformuläret. Det går inte att göra ett rollformulär till ett sådant spel men de hade kunnat varit mer genomtänkt.

Jag vill ha snygga, väldesignade och genomtänkta rollformulär, det är som tidigare sagts det primära gränssnittet emot spelet och världen. Ju mer jag tänker på det, ju mer gillar jag liknelsen med datorspelens HUD.

Första gången jag såg en regelsammanfattning på ett rollformulär var till Over the Edge och jag gillar att vissa grundläggande formler, värden eller begrepp anges på formuläret. Återigen gäller det att det är genomtänkt. På samma sätt har jag inget emot att det finns olika formulär för olika kategorier av rollpersoner (klassiska exemplet är ju att magiker inte behöver så många rader för strid medan krigaren inte behöver några rader för besvärjelser).
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,386
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Blir sjukt avtänd när spel har olika rollformulär för olika roller/yrken. Det gör det svårare att ha en vettig session zero.
Borde vara lättare.

Oavsett så ser jag en fördel med att alla har samma, man kan ändra sig längs vägen. Men om där finns massor med olika unika slotts för vissa yrken, bakgrunder, social tillhörighet, är det nog lättare att designa om man gör ett per sort … men vill man ha det så?
 
Top