Skrev ihop ett litet exempel på konflikt i en korridor med en låst dörr med fyra karaktärer inblandade för att synliggöra detta mest för mig själv. Så:
I SRR är det ju faktiskt att enkelt, ingen behöver räknas ut något någonsin kring just detta. Finns ju nog med saker som ska räknas ut ändå i spelet så tack och lov. Haha. Säg att våra karaktärer är i slutet av en korridor jagade av tre orcher. Det är en ny runda, SL ber oss säga vad vi gör, jag säger: jag dyrkar upp dörren, du säger, jag skjuter på den närmsta orchen, SL säger att en av orcherna skjuter på den fege människan som försöker öppna dörren, de andra två rusar mot dig. Vi vet direkt ordningen på allt.
Besvärjelser > Ingen
Projektilvapen > Du och orchen, ni anfaller samtidigt så ingen behöver räkna något
Rörliga manövrar > Ingen
Närstrid > Ingen
Förflyttning > Orcherna rusar genom korridoren!
Fasta manövar > Får jag upp dörren eller ej?
Att jag alltid måste agera sist i SRR pga att det är en fast manöver kan såklart ses som irriterande, att ett mer flexibelt initiativ skulle möjliggöra att vi kan få upp dörren innan osv. Men vad vi istället får är ju läget där om dörren ska dyrkas upp, kistan ska öppnas, en fälla måste desarmeras, en person måste övertalas, etc, så måste magi, projektilvapen, rörliga manövrar, närstrid och förflyttning "uthärdas". Så säg här att resultatet blir att jag tar en pil i benet, -20 på allt i tio rundor, du sänker orchen med din pil och de andra två orcherna är nu framme vid oss och redo att hugga in, jag lyckas mirakulöst trots pilen i benet få upp dörren!
Så en ny runda. Jag säger att jag försöker kasta mig genom dörren och dra dig med mig, du säger att du försöker kasta sig genom dörren efter mig och kanske försöka få igen den också efter dig. Orcherna hugger in med sina kortsvärd.
Rörliga manövrar > Du och jag kastar oss igenom dörren
Närstrid > Orcherna hugger in om vi inte lyckas med våra rörliga manövrar
Inget behöver räknas ut, möjligen om vi bryr oss om vilken av orcherna som agerar först att vi måste kolla på deras värde för rustningen de bär, men annars agerar de bara samtidigt.
Så säg vi båda lyckas men inte till fullo, jag ramlar omkull på andra sidan dörren, du kommer igenom, med hinner inte få igen dörren helt, men tillräckligt för att ge orcherna minus på sina anfall vilket leder till att de missar. Vem av oss anfaller de? Den av oss som har lägst resultat på rörlig manövern och som kommit minst in bakom
Så ny runda!
Du: Jag trycker igen dörren!
Jag: Jag kastar min dolk mot en av dem som försöker ta sig in genom öppningen
Orch1: Pressar upp dörren!
Orch2: Hugger vilt med mitt svärd mot människan som försöka stänga dörren
Projektilvapen > Jag kastar min dolk
Rörliga manövrar > Du pressar igen dörren, och orchen pressar upp den, rörliga manövrar för er bägge, den enes resultat får bara modifiera den andres chans att lyckas.
Närstrid > En orch, kanske lyckas anfalla om dörren inte går igen, kanske är den inte ens på benen om jag träffat med min dolk, vem vet!
----
I vart fall jag blir taggad på potentialen i den här struktureringen av handlingar och potentialen för olika utfall. Är det bästa sättet jag varit med om för att strukturera saker? Kanske inte, men känns högst funktionellt och jag blir som sagt nyfiken på situationer som kommer upp organiskt i spel där denna ordning kommer gripa in och påverka utfallet och vad vi tvingas att göra!
Sen som sagt, smak och tycke, vad en orkar med för sätt att ordna sina orcher på, osv. Men känns som allt annat än något någon dragit ur röven utan att veta vad de håller på med.