Quadrante
Grisbonde
Vapen kommer som sagt ofta upp, som ämne, förväntan eller önskemål ... när rollspel kommer på tal och/eller man är till att skapa sig en roll(person). Det finns en massa förutfattade meningar, upplevda skillnader och förväntningar kring vapens egenskaper. Även de som vill ha en strikt realistisk beskrivning, likväl som de som vill ha en rent narrativ, brukar förvänta sig skillnad och egenskap hos vapen. För varför skulle det annars finns olika (tänker vi som oftast).
När jag tar på mig utvecklarhatten så tänker jag oftast på ett annat sätt än när jag plockar upp ett spel för att spela, det jag alltid får påminna mig om är att komma ihåg bägge perspektiven. För mig så handlar vapen mest om likheter, gemensamma nämnare, mer än skillnader. Som spelare vill jag att det ska vara enkelt och tydligt ... samtidigt så vill man (ibland) också ha något häftigt (för att man gjort sig en inre bild av sin rollperson).
Så, vilka egenskaper förväntar ni er hos vapen (oavsett system), när ni plockar upp ett spel som spelare eller utvecklar ett som kreatör.
Vilka kan ni inte vara utan, behövs det egentligen några egenskaper? ...eller är det essensen av och förutsättningen för vapen i spel.
Ordet är fritt.
När jag tar på mig utvecklarhatten så tänker jag oftast på ett annat sätt än när jag plockar upp ett spel för att spela, det jag alltid får påminna mig om är att komma ihåg bägge perspektiven. För mig så handlar vapen mest om likheter, gemensamma nämnare, mer än skillnader. Som spelare vill jag att det ska vara enkelt och tydligt ... samtidigt så vill man (ibland) också ha något häftigt (för att man gjort sig en inre bild av sin rollperson).
Så, vilka egenskaper förväntar ni er hos vapen (oavsett system), när ni plockar upp ett spel som spelare eller utvecklar ett som kreatör.
Vilka kan ni inte vara utan, behövs det egentligen några egenskaper? ...eller är det essensen av och förutsättningen för vapen i spel.
Ordet är fritt.